Google Ads Enhanced Conversions: alles wat je erover moet weten!

Auteur Thomas van Uunen

Privacy speelt steeds een grotere rol in de wereld van online marketing. De online consument is zich meer en meer bewust van de persoonsgegevens die zij met grote technologische bedrijven zoals Google delen. Door de toenemende druk op deze bedrijven wordt er verwacht dat zij op een veilige manier met onze persoonsgegevens omgaan. Nieuwe privacy maatregelen zoals het verwijderen van third-party cookies zorgen hiervoor. Helaas maakt dit het voor ons online adverteerders lastiger om de volledige (conversie)data inzichtelijk te maken. Om ons hierbij te helpen heeft Google ‘Enhanced Conversions’ ontwikkeld. Met Enhanced Conversions beperk je de impact die het verwijderen van third-party cookies op jouw campagnes heeft. Benieuwd hoe Enhanced Conversions jouw Google Ads campagnes kunnen helpen? Lees dan snel verder!

Hoe werkt Enhanced Conversions?

Als je conversies op jouw website meet, zoals het invullen van een aankoop- of contactformulier, dan kan het zijn dat je persoonsgegevens zoals een e-mailadres, naam en telefoonnummer verzamelt. Deze gegevens kunnen in de conversietag versleuteld worden meegestuurd naar Google. Als Google deze gegevens kan matchen met een bestaand Google account en als dit Google account ook nog eens op één van jouw advertenties heeft geklikt, dan kunnen deze conversies alsnog toegewezen worden aan jouw Google Ads campagnes. Je meet dus meer conversies die je normaal niet had kunnen meten zonder third-party cookies.

Zodra je akkoord gaat met de voorwaarden van Enhanced Conversions, kan het 5 dagen duren voordat je Google Tag Manager account klaar is om Enhanced Conversions in te stellen.

enhanced conversions

Voordelen van Enhanced Conversions

  • Door Enhanced Conversions maak je de impact van jouw Google Ads campagnes nog duidelijker. Conversies die je zonder third-party cookies niet had gemeten, worden nu namelijk wel inzichtelijk. Ook wanneer je een webshop hebt kan je dus meer conversiewaarde meten en beter inzien wat de daadwerkelijke prestaties van de campagnes zijn.
  • Meer conversiedata in jouw campagnes betekent dat smart bidding beter zijn werk kan doen. Omdat je met Enhanced Conversions meer conversiedata in jouw Google Ads account verzamelt, werkt smart bidding nog beter.

Enhanced Conversions instellen

Voordat je aan de slag gaat met Enhanced Conversions instellen, is het belangrijk dat je in je Google Ads account akkoord gaat met de voorwaarden van Enhanced Conversions. Dit doe je door in het account naar de desbetreffende conversieactie te gaan. Klik op deze conversieactie en vink onderaan ‘Enhanced Conversions’ aan. Als je dit gedaan hebt kies je voor een van de twee manieren om ‘Enhanced Conversions’ in te stellen:

  1. Algemene sitetag of Google Tag Manager: Als je Google Tag Manager gebruikt om conversies te meten, kan je Enhanced Conversions handmatig instellen met deze tool. Als je de algemene sitetag gebruikt om conversies bij te houden kan je met de algemene sitetag Enhanced Conversions handmatig instellen.
  1. API: Als je via een API koppeling gegeven van Enhanced Conversions wilt doorsturen om meer controle en flexibiliteit te hebben over je gegevens, kan je Enhanced Conversions instellen met de Google Ads API.

Zodra Enhanced Conversions is ingesteld, ga je na minimaal 3 dagen terug naar het conversieoverzicht en selecteer je de conversie waar je dit voor hebt geïnstalleerd. Hier vind je nu het tabblad: ‘Diagnostische gegevens’. Onder dit tabblad volg je de status van je Enhanced Conversions instellingen.

Enkele dagen nadat je Enhanced Conversions hebt ingesteld, wordt in de kolom Status ‘Registreren (verbeterde conversies verwerken)’ getoond. Dit betekent dat Google op het moment in een leerfase zit om de gegevens voor Enhanced Conversions te verwerken. Het kan tot ongeveer 30 dagen duren voordat deze leerfase voor Enhanced Conversions voldoende getraind is om de impact op je prestaties te zien. Zodra de leerfase voorbij is, verandert de kolom Status naar: ‘Registreren (verbeterde conversies)’. Dit betekent dat Google de gegevens voor Enhanced Conversions gebruikt.

Mocht je nog niet bezig zijn met het instellen van Enhanced Conversions, raden we je aan om hier zo snel mogelijk mee te beginnen. Hiermee maak je jouw Google Ads account toekomstbestendig en klaar voor een cookieloos tijdperk.

Hulp nodig?

Wil jij jouw Google Ads campagnes ook voorbereiden op alle ontwikkelingen rondom de nieuwe privacy maatregelen van Google? Of heb je vragen over Enhanced Conversions? Neem dan gerust een keer contact op!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL