Gloednieuw binnen LinkedIn advertising: Conversation Ads

Auteur Lars Maat

De chatbots via Facebook Messenger zijn al langere tijd een succesvolle toevoeging binnen adverteren op sociale media. Zeker in ons portolio (Winnaar Dutch Search Award 2019 met een Messengerbotcampagne!) LinkedIn komt nu met een antwoord daarop, maar pakt enkele dingen anders aan. Ik heb het dan over de LinkedIn Conversation Ads, die in maart werden aangekondigd en nu worden uitgerold. In deze blog vertel ik je alles wat je over deze advertenties moet weten, dus lees gauw verder!

Wat zijn Conversation Ads precies?

Zoals de naam al doet vermoeden draait het bij dit type advertentie om een conversatie. Die voer je indirect met de ontvanger, omdat je zelf de boodschap en reactiemogelijkheden ontwikkelt, maar er niet bij bent wanneer de interactie daadwerkelijk plaatsvindt. Dit doet de advertentie zelfstandig, waarbij op basis van de keuzes die ontvangers tijdens het gesprek maken telkens een volgend bericht wordt verstuurd. Dat lijkt verdacht veel op een chatbot in Facebook Messenger, maar er zijn enkele belangrijke verschillen.

Conversation Ads lijken heel erg op de Sponsored InMail berichten die LinkedIn al langer heeft. Ze vormen hier als het ware een uitbreiding op door, onderaan een bericht, zogeheten Call To Action buttons toe te voegen. Denk aan buttons zoals ‘’Ontvang de uitnodiging voor onze webinar!’’ of ‘’Vertel me meer!’’. Dit kan direct leiden naar de conversie, maar in het geval van de tweede button kun je ook een extra bericht weergeven met daaronder weer andere CTA buttons. Op die manier ontstaat er een conversatie, maar zoals je ziet zit hier minder diepgang in dan we van chatbots op Messenger gewend zijn. Dat geeft in principe niets, maar vraagt wel om een iets andere werkwijze. Het grote voordeel is dat de Conversation Ads rechtstreeks worden verstuurd. Je hoeft de doelgroep dus niet eerst naar het gesprek toe te leiden, die zit al in hun inbox!

Hoe werkt het?

Je vraagt je natuurlijk af hoe zo’n Conversation Ad nu precies werkt. Dit heb ik hieronder voor je uiteengezet, zodat je er meteen mee aan de slag kunt!

  1. Kies de campagne doelstelling

Er zijn twee opties om uit te kiezen. Website visits of lead generation. In beide gevallen heb je minimaal twee opties nodig, oftewel de call to actions die zojuist werden benoemd, alsmede een landingspagina.

  1. Kies je doelgroep

Dit gaat op de vertrouwde manier, net zoals bij andere advertenties op LinkedIn. Belangrijk om te onthouden is dat de ad, net als bij andere InMail campagnes, slechts één keer per 45 dagen in beeld kan komen.

  1. Kies vanuit wie het bericht wordt verzonden

Net zoals bij reguliere InMail wordt het bericht vanuit een persoon verzonden. Het versturen vanuit een bedrijf wordt later wereldwijd uitgerold. Voor nu kun je hier via jouw  LinkedIn rep toegang toe krijgen.

  1. Schrijf je bericht

Wat je hier opschrijft is natuurlijk volkomen afhankelijk van je doel en doelgroep. Houdt er in ieder geval rekening mee dat er geen onderwerpregel is. Jouw 1e zin is dus ook het eerste wat de ontvanger leest. Kies vervolgens ook de Call To Action knop of knoppen, dit zijn er maximaal 5. Je kunt gebruikmaken van de content uit iemands profiel om de advertentie extra te personaliseren, bijvoorbeeld door diegene met zijn of haar voornaam aan te spreken. Daarnaast kun je er ook nog voor kiezen om een banner te uploaden en hoewel deze alleen zichtbaar zijn op een desktop vallen ze wel erg op!

  1. Analyseer je resultaten

Uiteraard is het ook bij dit type advertentie belangrijk om je resultaten te analyseren. Er is zelfs een speciale exportmogelijkheid beschikbaar voor dit type advertenties. Die is terug te vinden onder een export van de ‘Conversation Ads CTA Performance’.

Wat kun je doen met deze ads?

Super tof dus, die Conversation Ads, maar wat kun je er eigenlijk mee? Deze nieuwe vorm van adverteren is vooral geschikt om leads te genereren. Je leidt een prospect immers altijd naar een Lead Gen form óf een externe URL. Daarnaast zorgt het voor meer engagement met je doelgroep. Je gaat het gesprek met hen aan, ook al is dat geautomatiseerd. Bij de Messenger chatbots zagen we al dat die interactiviteit wordt gewaardeerd en zodoende ook mooie resultaten op kan leveren. De verwachting is dan ook dat de Conversation Ads op dezelfde manier ingezet kunnen worden.
Dit betekent ook dat je, naast tastbare leads natuurlijk, waardevolle informatie over je doelgroep uit deze advertenties kunt halen. De keuzes die zij maken binnen de uitgestippelde route van de advertentie zegt namelijk vaak iets over de voorkeuren en wensen van de personen die met de bot in contact zijn geweest. Dat kun je vervolgens weer meenemen bij de ontwikkeling van nieuwe advertenties of het aanscherpen van de Conversation Ad zelf!

Aan de slag

Je weet nu wat de Conversation Ads zijn, hoe je die kunt ontwikkelen en in welke gevallen dat een goed idee kan zijn. Tijd om ermee aan de slag te gaan dus! Dit kun je natuurlijk helemaal zelf oppakken, maar je kunt er ook hulp bij inschakelen. Bij Maatwerk Online staan we te popelen om met deze nieuwe Ads aan de slag te gaan, dus houden we ons graag aanbevolen om je te helpen met deze advertenties. Neem in dat geval gerust contact met ons op, dan kijken we met plezier wat we voor je kunnen betekenen!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL