Facebook F8 Conference 2019: dé 7 belangrijkste nieuwe features!

- Bianca Bergshoeff - 17 mei 2019 - Social Media Advertising

In dit artikel

Op 30 april en 1 mei 2019 was zover: het jaarlijkse F8 evenement van Facebook vond plaats in San Jose, California. Facebook F8 is een populair evenement voor developers waar de nieuwste features bekend worden gemaakt voor Facebook, Instagram en natuurlijk WhatsApp. “A conversation about technology and human connection” is hoe Facebook dit evenement samenvat.

Dit jaar vierde de F8 conference haar 10e verjaardag, dat gaf ons natuurlijk wel hoop op een big reveal! De F8 startte 10 jaar geleden als 8 uur durende event en is inmiddels gegroeid tot een 2 daags evenement met een vol programma. Gedurende deze twee dagen kun je rekenen op deep-dive sessies, product demo’s, nieuwe tools en nog veel meer! In mijn blog deel ik 7 toffe features die de komende maanden zullen worden uitgerold.

# 01 FB5: Compleet NIEUWE interface

Het is wellicht een van de meest spraakmakende veranderingen die doorgevoerd gaat worden, Facebook laat ons kennismaken met “FB5”. Een geheel nieuwe versie van de bekende, blauwe interface.

We zwaaien de blauwgekleurde interface vaarwel en kunnen onze ogen plezieren met een overzichtelijke, clean versie van het platform. Binnen FB5 zal de focus liggen op groepen & communities. Ze zullen gemakkelijker te vinden en aan te maken zijn. Wellicht heb je de veranderingen al opgemerkt binnen de mobiele app? Helaas laat de desktopversie nog even op zich wachten. Er is nog geen datum genoemd waarop de nieuwe interface voor iedereen beschikbaar zal zijn.

# 02 Instagram: Shopping channel

Instagram heeft de laatste jaren vele harten gewonnen en is inmiddels een van de meest gebruikte apps die er bestaat. Het platform wordt gebruikt voor het delen van foto’s en opdoen van inspiratie. Om daar een stapje verder in te gaan zullen er bepaalde functionaliteiten aan de app worden toegevoegd.

Zo is er in de tab “ontdekken” een subpagina “shoppen” toegevoegd. Hier zijn producten te vinden die waarschijnlijk bij jou zullen passen. Deze kun je direct via de app bestellen zonder dat je de app hoeft te verlaten. Als ecommerce business is dit natuurlijk een super interessante feature die je de mogelijkheid geeft om het bestelproces nog sneller én eenvoudiger te maken voor je klanten. De verzend- en betaalgegevens zijn ingevuld aan de hand van de gegevens uit het profiel.

# 03 Shoppen op Instagram via Creators

Hoewel Instagram Checkout een aantal maanden terug werd gelanceerd in Amerika, zal dit de komende maanden verder over de wereld worden uitgerold. Het is dan mogelijk om bij je post een product te taggen die direct via de app besteld kan worden.

Mede doordat deze functie ontzettend goed presteert én omdat influencer marketing echt booming business is, zal er een functionaliteit uitgerold worden die het mogelijk maakt om producten te bestellen op Instagram via het profiel en een foto van een influencer. Verdere details zijn nog hierover nog niet bekend gemaakt, maar ik verwacht dat dit niet lang meer zal duren!

Deze functie maakt het mogelijk om een influencer campagne conversiegerichter in te zetten!

# 04 Productcatalogus voor WhatsApp Business

Voor bedrijven is het ook mogelijk om een catalogus toe te voegen aan WhatsApp Business. Voor gebruikers is het nu nog makkelijker om een bedrijf te vinden die producten/ diensten aanbiedt waar ze naar op zoek zijn, zonder dat ze de app hoeven te verlaten. Voor bedrijven is dit een zeer interessante feature om meer mensen te bereiken en producten/ diensten uit te lichten aan deze potentiële klanten!

# 05 Facebook Messenger krijg desktop app

Voor Facebook Messenger is er gewerkt aan een desktop app. Deze applicatie is beschikbaar voor Mac en Windows en maakt het mogelijk om niet alleen te chatten, maar ook om te bellen! Hierdoor heb je niet per se de browser nodig om gesprekken te kunnen voeren met vrienden/ familie.

Net als in de Facebook interface heb je de mogelijkheid om te switchen van ‘lichte’ naar ‘donkere’ modus om je ogen meer rust te geven.

# 06 Boekingssysteem & Leadgeneratie via Messenger

Een eigen desktop app is niet het enige dat uitgerold gaat worden voor Messenger. Messenger Bots zijn enorm in opkomst en Facebook heeft opgemerkt dat het als zeer prettig ervaren wordt om zaken via Messenger te regelen. Daarom zal de functie om direct een afspraak te boeken, ook worden toegevoegd aan het platfom: say what?!

Gebruikers kunnen de chatflow doorlopen en krijgen uiteindelijk de mogelijkheid om direct een afspraak te boeken in het reserveringssysteem van het bedrijf!

Ook zal Facebook de mogelijkheden voor adverteerders om leadgeneratie campagnes beter te kunnen stroomlijnen met Messenger. Om dit te realiseren zal Facebook een leadgeneratie sjabloon voor Messenger toevoegen aan Ads Manager.

Gebruikers die in de chatflow zitten kunnen op ieder moment overschakelen naar een chat met een medewerker, indien gewenst. Daarnaast zal het ook mogelijk zijn om reminders te sturen naar gebruikers wanneer zij een X aantal uur geen reactie hebben verstuurd.

Wil jij meer weten over deze nieuwe features? We vertellen je graag meer! Neem contact op met onze Social Advertising specialisten voor advies op maat 😉

Bianca Bergshoeff SEA specialist

Gelezen

261 keer

Deel

Laat een reactie achter