Nieuw in béta bij Facebook Advertising: Ad Strategies

Auteur Lars Maat

Facebook kijkt naar een nieuwe optie om adverteerders te helpen hun Facebook campagnes te automatiseren, met een tool die ze ‘Ad strategies’ noemen en die nu bij sommige gebruikers wordt getest. Wil jij weten wat deze tool inhoudt en wat de voordelen en nadelen zijn? Lees dan verder!

Wat is Facebook Ad Strategies?

De tool werd opgemerkt door social media-journalist Matt Navarra en een Twitter-gebruiker Roeet Michael, die vooraf een uitnodiging had gekregen om de nieuwe functie uit te proberen. Facebook heeft in het verleden ook geprobeerd om het adverteren te automatiseren. De mogelijkheid van Facebook om berichten te promoten, maakt het ook mogelijk om een brede doelgroep te selecteren waarvoor het bericht zichtbaar moet zijn.
Ad strategies is voor adverteerders die de volgende stap willen nemen na het promoten van berichten. Dus, hoe is het Ad Strategies-proces anders?

Hoe werkt Facebook Ad Strategies?

Ad Strategies is een wat geavanceerdere functie (in vergelijking tot het boosten van berichten) waar adverteerders gebruik van kunnen maken voor het adverteren. De functie Ad Strategies heeft een eigen submenu binnen de Facebook-interface.
Om te starten met het gebruiken van de tool, moet je eerst een aantal voorkeuren opgeven. Welke doelgroepen wil je bereiken? Wat is je doel met adverteren? Welke creatives & copies wil je gebruiken?
Het eindresultaat zal een volledige advertentiecampagne zijn, gebaseerd op meerdere afbeeldingen, die uitgevoerd voor elke doelgroep die de adverteerder wil bereiken.

Hoe ziet het process eruit?

Om te beginnen kies je wat je verkoopt als bedrijf:
1. Producten
2. Services
3. Abonnementen

Daarna geef je aan hoe vaak iemand een van de bovenstaande opties afneemt. Kopen ze bijvoorbeeld meer dan 10 keer per jaar je product?

Vervolgens kies je wat je doelstelling is: Verkopen of leads. Nadat je de keuze hebt gemaakt zie je ook gelijk wat de verdeling is van je advertentieweergave:
– Open prospecting
– Remarketing
– Aftersales

Daarna kies je waar je doelgroep zich bevindt en zie je ook gelijk welke databronnen Facebook gaat gebruiken om je doelgroep te kunnen bereiken.

Als laatst ga je de advertenties zelf opmaken. Per doelgroepsegment kan je de advertenties opmaken. Het fijne hiervan is dat je dus nog steeds verschillende advertenties kan maken voor open prospecting en remarketing.

Overigens maakt Facebook ook automatisch zelf een aantal varianten aan op basis van hoe je hebt geadverteerd in het verleden. Dit zijn dus suggesties van Facebook zelf.

Conclusie, voordelen en nadelen

Facebook Ad Strategies gaat het voor een heleboel ondernemers laagdrempeliger maken om te gaan adverteren op Facebook en Instagram. Met Facebook Ad Strategies gaat het met een paar klikken mogelijk worden om een full-funnel Social Advertising campagne aan te maken waar je nieuwe en terugkerende gebruikers gaat kunnen bereiken. Het grootste voordeel is dus dat het simpeler wordt voor ondernemers om te gaan adverteren. Het nadeel is wel dat je minder controle hebt over waar je advertenties worden geplaatst en wie deze te zien krijgen. Als je duidelijk je doelgroep hebt uitgewerkt en bewust bent van je strategie kan je doorgaan met het gebruik maken van de Ads Manager.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL