Facebook adverteren: dé 5 meest gemaakte fouten!

- Bianca Bergshoeff - 28 oktober 2019

In dit artikel

Adverteren op Facebook kan zo gemakkelijk lijken, maar het is eigenlijk een vak apart. Zonder de benodigde basiskennis over Facebook adverteren zijn fouten zo gemaakt. Iedereen kan adverteren op Facebook en om je een zetje in de juiste richting te geven delen we in dit artikel 5 fouten die het vaakst gemaakt worden. En misschien herken je enkele fouten wel! Maar na het lezen van dit artikel verwacht ik dat je deze veel gemaakte fouten niet meer maakt, beloofd!

Niet instellen van de Facebook Pixel

Facebook campagnes meetbaar maken, dat doe je met de Facebook Pixel. Een stukje code dat op de website wordt geplaatst. Hierdoor kun je inzichtelijk maken welke campagnes voor verkeer naar de website zorgen en natuurlijk welke advertenties converteren. Het missen van de Facebook pagina zorgt ervoor dat je vooral geld uitgeeft aan Facebook, maar dat je niet weet wat het oplevert én het ook niet kan optimaliseren om de performance te maximaliseren . Dit is wellicht wel de meest grove fout die je kunt maken voor je start met jouw Facebook campagne. Je kent de uitspraak: meten is weten!

Berichten boosten vanaf de Facebook Pagina

Veel tegengekomen advertentiefouten zijn berichten die vanaf de Facebook pagina worden geboost/ gepromoot. Promoties via de Facebook pagina hebben minder instellingen waardoor het mogelijk is om met enkele klikken iets live te zetten. Het nadeel is dat je niet goed je doelgroep kunt targeten op dezelfde manier als in de bekende Ads Manager.
Ook richten deze promoties zich vooral op engagement. Is dat je doelstelling: dan is dat natuurlijk prima. Maar wil je conversies behalen? Dan kun je beter vanuit de Ads Manager een campagne opzetten. Natuurlijk kun je daarin ook gebruik maken van de post die al op de pagina is gepubliceerd!

Geen gebruikmaken van doelgroepen

De sleutel tot succes binnen Facebook adverteren zijn doelgroepen. Met behulp van de Facebook Pixel kun je doelgroepen aanmaken op basis van acties die zijn uitgevoerd op de website. Bijvoorbeeld: het bekijken van een normale pagina, een bijzondere pagina (zoals product- of servicepagina), het aanvragen van een offerte of het doen van een aankoop. Eigenlijk kun je voor alle acties die een bezoeker op jouw website maakt, een doelgroep maken met behulp van de Facebook Pixel.

Door het gebruik van doelgroepen in je Facebook campagnes, zorg je ervoor dat je gericht adverteert. Wie behoort tot je doelgroep? En welke boodschap geef je aan bestaande klanten, website bezoekers of potentiële klanten? Op deze manier heb je dat zelf in de hand!

Niet uitsluiten van bestaande klanten / fans

Wanneer je een Facebook campagne bouwt om potentiële klanten te bereiken, dan is het uiterst belangrijk dat je je bestaande klanten uitsluit. Een groep die je standaard tot de uitsluitingen kunt toekennen, tenzij je een campagne draait vóór bestaande klanten. Foutjes zijn echter snel gemaakt en het is zonde wanneer je dit vergeet en daardoor met je campagne zowel nieuwe als bestaande klanten bereikt!

Remarketingdoelgroepen vergeten aan te maken

Net als bij punt 3 genoemd zijn doelgroepen de sleutel tot succes. Ditzelfde is ook het geval bij remarketing. Iedereen kent remarketing op basis van websitebezoekers. Dit is dan ook vaak wat wordt ingesteld in campagnes. Echter vergeten adverteerders het aanmaken van remarketingdoelgroepen van mensen die interactie hebben gehad met de social pagina’s, advertenties of bijvoorbeeld je video op Facebook hebben bekeken: een gemiste kans!

Facebook advertenties goed oppakken

Wanneer je deze punten in gedachten hebt wanneer je een nieuwe Facebook advertenties wilt opzetten, ben je al een heel eind! Heb je liever wat meer hulp bij het opzetten of beheren van je Facebook campagnes? Neem dan contact op met één van onze Social Advertising specialisten! 😊

Bianca Bergshoeff SEA specialist

Gelezen

34 keer

Deel

Laat een reactie achter