Einde van Last click Attribution in Google Ads?

Auteur Bianca Bergshoeff

Last click attribution is niet weg te denken uit de online marketing wereld. Google Universal Analytics werkt er standaard mee, maar ook in Google Ads worden conversies per default gemeten via last click attributie. Op 27 september heeft Google Ads aangekondigd dat dit attributiemodel niet meer standaard wordt! In plaats daarvan wordt data-driven attributie de default voor alle Google Ads conversie acties. Dat is een positieve wijziging. Ik leg graag uit wat data-driven attributie is en waarom wij positief zijn over deze wijziging.

Last click versus Data-driven attributie

Last click attributie is al heel lang het standaard attributiemodel in Google Ads. Met last click attributie krijgt de bron die de laatste click heeft gegenereerd alle waarde van de uiteindelijke conversie toegekend. Dit was niet altijd eerlijk, omdat er tegenwoordig veel meer touchpoints plaatsvinden voordat iemand converteert en besluit een product te kopen. De klantenreis is zo groot en complex geworden. Als alleen de laatste klik of bron genoemd wordt, heb je gauw het idee dat de andere marketing kanalen of advertenties waar je geld aan besteed weinig effect hebben. Maar dat is helemaal niet zo!

In de laatste jaren zijn er veel andere attributiemodellen bijgekomen: positie gebaseerd, tijdsverval, first click en linear. Door gebruik te maken van deze modellen werd het al wat duidelijker dat niet alleen de laatste click het meeste bijdraagt aan een uiteindelijke conversie. Gelukkig kwam Google met een oplossing: het data-driven attributiemodel. Dit model werkt op basis van machine learning en kijkt naar alle interacties die plaatsvinden in de klantenreis. Daarnaast kan dit model ook achterhalen welke interacties meer en minder hebben bijgedragen aan de uiteindelijke conversie. Ineens werd het totale plaatje duidelijk. We weten nu precies welke interacties hebben bijgedragen aan de behaalde conversies. Helaas is dit attributiemodel niet standaard beschikbaar voor alle accounts. Er hangen namelijk een paar vereisten aan voordat je gebruik kan maken van dit model. Volgend jaar komt hier verandering in.

attribution models google ads

Wat gaat er veranderen?

Google heeft 27 september aangekondigd dat data-driven attributie het nieuwe standaard conversiemodel wordt voor alle conversieacties en voor alle accounts. Google Ads accounts hoeven niet meer aan de vereisten te voldoen. Als je op dit moment een conversie aanmaakt binnen Google Ads zal er last click attribution aanhangen. Naar verwachting zal er begin volgend jaar geen last click maar data-driven attribution aanhangen. Dat wordt de default optie. Google heeft aangegeven dat de andere attributiemodellen niet komen te vervallen. Dus mocht je toch liever via last click of een andere manier willen meten kun je dit altijd nog instellen.

Maak jij de switch?

Bij Maatwerk Online streven we ernaar om volledig met data-driven attribution te gaan werken. Voor een aantal van onze accounts stellen we dit al in. We zullen dan ook zeker gebruik gaan maken van deze nieuwe default optie. Heb je hulp nodig met data-driven attribution instellen of wil je meer weten over attributiemodellen? Neem dan contact met ons op. Onze SEA maatjes staan klaar om je te helpen!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL