Duplicate content: eenvoudig opsporen en oplossen!

Auteur Jeroen Deuze

Duplicate content, je vindt het op iedere website. In de online wereld is het een bekend begrip. Toch hangen er nog veel vraagtekens rondom het begrip. Word je daadwerkelijk ‘gestraft’ door zoekmachines wanneer het percentage duplicate content hoog is? In eerste instantie is het belangrijk om te kijken hoeveel duplicate content er op je website staat en hoe je dit kunt oplossen. Lees snel verder om erachter te komen hoe je dit doet op je eigen website.

Wat is duplicate content

Voordat we kijken naar duplicate content, is het belangrijk te weten wat het begrip inhoudt. Duplicate content houdt in dat je op verschillende pagina’s dezelfde content bereikt. Je kunt uitgaan van duplicate content wanneer ongeveer 70% van de content gelijk is.

Zoekmachines zien iedere URL als een afzonderlijke pagina. Dit betekent dat een zoekmachines twee aparte pagina’s met duplicate content ziet wanneer twee verschillende URL’s naar exact dezelfde content verwijzen. Dit is een veelvoorkomend probleem op websites.

In sommige gevallen ontstaat duplicate content door technische aanpassingen die onlangs uitgevoerd zijn. Een domein is altijd toegankelijk via twee verschillende URL’s, mits je hier niks aanpast. Denk hierbij aan de http- en www-versie. In sommige gevallen zijn er zelfs mobiele pagina’s die duplicaat zijn van de desktopversie van je website.

Verder kun je onder duplicate content ook verstaan dat anderen jouw content gebruiken en op hun eigen website plaatsen. Heb je bijvoorbeeld een webshop? Dan zie je bij productinformatie vaak veel duplicate content terugkomen. Dit komt, omdat de content van de fabrikanten gebruikt wordt als content op de productpagina’s.

Is duplicate content een probleem?

In sommige gevallen kan duplicate content een probleem zijn. Zoekmachines waarderen het nou eenmaal niet dat dezelfde content op verschillende URL’s bereikbaar is en om deze reden willen ze deze URL’s liever niet delen met websitebezoekers. Dit zou betekenen dat in de top zoekresultaten constant dezelfde content te lezen is. Dit zal een websitebezoeker ook niet waarderen.

Hoe een zoekmachine dit oplost? Een keuze maken welke pagina wel en niet getoond wordt in de zoekresultaten.

Het nadeel hiervan is, is dat een zoekmachine de verkeerde URL kan prefereren en deze toont in de zoekresultaten. De juiste URL is dan niet goed vindbaar. Het gaat hier om dezelfde website met twee verschillende URL’s. Een voorbeeld is dat je gevonden wilt worden op maatwerkonline.nl, maar dat je gevonden wordt op www.maatwerkonline.nl.

Nog een probleem dat veroorzaakt kan worden door duplicate content, is dat je crawlbudget niet optimaal ingezet kan worden. Bij duplicate content crawlen de spiders identieke pagina’s met verschillende URL’s. Zo blijft er minder crawltijd over voor andere pagina’s op je website.

Stel je voor dat de spiders in de eerste gecrawlde URL’s duplicate content vinden, dan is het niet meer mogelijk andere pagina’s te crawlen wanneer het crawlbudget wat op is. Dit is nou eenmaal niet interessant, waardoor je risico loopt dat belangrijke pagina’s niet meer zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

Voor een kleine website is dit vaak geen groot probleem, maar wanneer je duizenden URL’s hebt wil je wel de juiste URL’s laten crawlen.

Zo los je duplicate content op

Ons advies? Help zoekmachines bij het kiezen van de juiste URL. Je laat hiermee duidelijk zien welke pagina belangrijk is en goed vindbaar moet zijn.

Allereerst kun je, binnen je eigen website, op verschillende manieren duplicate content herkennen. Je kunt in Google Search Console kijken of er meldingen zijn van duplicate meta-titels en meta beschrijvingen.

Zo kun je ook met een zoekopdracht zien welke pagina in de zoekresultaten naar voren komt. Is dit een andere URL? Dan kun je hier verder kijken naar duplicate content. Je kunt beide pagina’s analyseren om te kijken wat allemaal duplicate content is.

Je kunt zoekmachines op verschillende manieren vertellen welke URL je voorkeur heeft:

  • Zo min mogelijk vergelijkbare content gebruiken
    Heb je pagina’s met grotendeels dezelfde content? Overweeg dan om elke pagina uit te breiden met unieke content of de pagina’s samen te voegen tot één pagina.Heb je een webshop met aparte pagina’s voor twee producten die erg veel op elkaar lijken waardoor de content vrijwel hetzelfde is? Dan kun je deze pagina’s samenvoegen tot één pagina over twee producten. Je kunt ook de content verder uitbreiden op beide pagina’s, zodat je unieke content hebt over beide producten.
  • Maak gebruik van een 301-redirect
    Iedere websitebouwer heeft weleens de structuur van de website gewijzigd. Met een 301-redirect kun je een pagina permanent verplaatsen naar een andere locatie.Dit betekent dat een websitebezoeker de duplicaat-URL invoert en automatisch naar de juiste URL wordt geleid. Je behoudt daarnaast ook een groot deel van de waarde van de oude pagina.
  • Het verwijderen van duplicate content
    Dit is de eenvoudigste manier van het oplossen van duplicate content. Heb je een oude pagina die duplicate content veroorzaakt? Verwijder dan de pagina. De pagina toont dan een 404-code, oftewel ‘pagina niet gevonden’.Heeft de oude pagina nog veel waarde? Dan kun je, zoals hierboven benoemd, kiezen voor een 301-redirect. Daarnaast is het ook wel zo prettig voor de bezoeker om deze door te sturen naar een vergelijkbare pagina.
  • Stel een canonical tag in
    Je kunt zoekmachines laten weten wat je voorkeurs-URL is. Dit doe je met een canonical tag. Zoekmachines breng je op de hoogte door een canonical tag toe te voegen aan hetgedeelte van de niet-canonieke versie van de pagina.
  • Stel een robot.txt bestand op
    Je kunt zoekmachines laten weten welke pagina’s ze wel en niet mogen crawlen. Dit doe je door een robot.txt bestand toe te voegen in je root directory. Je blokkeert de pagina’s in het bestand met een disallow.
  • Schrijf de juiste content
    Wanneer je een pagina gaat uitbreiden, is het belangrijk om de juiste content te plaatsen. Het is dus niet de bedoeling om een tekst te plaatsen op een pagina die niet relevant is voor de pagina.
  • On page optimalisatie
    Vergeet ook niet om altijd een zoekwoordenonderzoek te doen. Je kunt vervolgens aan de slag gaan met on page optimalisatie door gerichte SEO-teksten te schrijven voor je pagina’s. Het is hierbij niet nodig om voor een zoekwoord meerdere pagina’s aan te maken met andere zoekwoorden die eigenlijk hetzelfde betekenen.Je kunt hele krachtige content schrijven op één pagina en soms kun je ook cluster pagina’s aanmaken door deze content op te splitsen.

Aan de slag gaan met duplicate content

Met bovenstaande tips weet je precies hoe je duplicate content kunt opsporen en hoe je dit kunt oplossen. Heb je toch nog vragen of opmerkingen?

Neem gerust contact met ons op! Bij het schrijven van een SEO rapport voor jouw website kijken wij altijd naar duplicate content en adviseren we je hierin. Onder onze SEO werkzaamheden valt dan ook het zo veel mogelijk verminderen van duplicate content!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL