De werkelijke prijs van een nieuwe website

Auteur Nick Heurter

Een vraag die ik als webdeveloper vaak te horen krijg: ‘’Wat kost een nieuwe website eigenlijk?’’ Ik antwoord meestal dat dit van allerlei zaken afhangt. Soms vindt men dat flauw, maar het is wel een eerlijk antwoord. In deze blog ga ik daar dieper op in. Het prijskaartje van een nieuwe website is namelijk van heel veel factoren afhankelijk, maar in de basis komt het op hetzelfde neer. Natuurlijk wil je niet te veel betalen voor een website, maar waarschijnlijk ook niet te weinig als dit de kwaliteit van het eindresultaat in de weg staat. Het volgende filmpje wat onlangs op Dumpert verscheen is daar een goed voorbeeld van:

Alles of niets

Wil je een website met het idee: ‘Ik moet toch een website hebben’, dan hoeft een website zeker niet duur te zijn. Je bent dan voor minder dan €1000,- klaar. Tijdens het ontwerpproces mag je iets roepen over het uiterlijk en moet je input aanleveren voor de inhoud. Bezoekers kunnen dan in het eindresultaat gemakkelijk zien wie je bent en wat jouw contactgegevens zijn, maar verder gebeurt er vrij weinig. Jouw website wordt op deze manier eigenlijk een opgepoetst visitekaartje met een URL.

Een écht goede website gaat een stuk verder en moet je zien als een investering, omdat je het bedrag dat je ervoor neerlegt ook weer terug kunt verdienen. Het prijskaartje ligt hierbij uiteraard een stuk hoger.

Een gulden middenweg tussen deze twee opties bestaat eigenlijk niet. Je zult dus net als Neo in The Matrix een keuze moeten maken: kies ik voor de blauwe of de rode pil? Ga ik voor een visitekaartje of wil ik daadwerkelijk waarde toevoegen aan mijn bedrijf met een website die geld oplevert? Met de eerste optie kunnen wij je helaas niet helpen omdat wij graag meer klanten uit het internet halen voor jouw bedrijf, maar over de tweede vertel ik je graag meer.

De rode pil, een uitstekende keuze

Je bent geïnteresseerd in een mooie website die jarenlang waarde blijft opleveren voor je organisatie. Dat weet ik, want anders was je inmiddels al afgehaakt. Gedachtenspelletjes uit The Matrix daar gelaten, je kunt een website die geld oplevert voor een stuntprijs niet krijgen. De werkelijke kosten hangen af van het bureau dat de website maakt en de functionaliteiten die je nodig hebt. De prijs kan dan variëren van ongeveer €2500,- tot meer dan €150.000,-. Dat is veel geld natuurlijk. Daarom deel ik enkele tips om het bureau waaraan je deze investering toevertrouwt te toetsen, na de tips gaan we bekijken wat je precies nodig hebt. Zo krijg je een goede website op maat en koop je geen kat in de zak.

Tips om te controleren of het bureau waar je mee schakelt het geld waard is

Wanneer je kiest voor de investering, kies dan ook het juiste bureau! Hieronder staan de beloofde tips om je ervan te verzekeren dat je goed zit.

  • Hebben jullie met elkaar gebrainstormd over de doelen op de website?
  • Heeft het bureau het met jou over conversieoptimalisatie en de Customer Journey van de bezoeker op de website?
  • Heeft het bureau een uitgebreid portfolio met eerder opgeleverde website, inclusief conversiepercentage’s?
  • Heeft het bureau met je gesproken over de online vindbaarheid van de website? Indien er hierin direct resultaten worden beloofd moeten je alarmbellen gaan rinkelen.
  • Is de ontvangen offerte duidelijk? Is er duidelijk wie wat doet, welk CMS er wordt gebruikt en hoe de Customer Journey eruit ziet?

Jouw behoefte bepalen

Voordat je offertes gaat opvragen is het belangrijk dat je een goed beeld van je eigen wensen hebt. Zo bespaar je op overbodige functionaliteit. Je kunt dit doen op basis van de volgende zes vragen.

1. Wat is het doel van de website?

Moet jouw website naar boven komen wanneer mensen zoeken op bepaalde zoekwoorden, waarna deze bezoekers worden aangemoedigd om over te gaan tot een conversie? Of wordt het een webshop waarbij de omzet zo hoog mogelijk moet zijn?

Ik ben van mening dat iedere website een lead- of salesgenerator kan worden, mits de website is ingericht op de doelstelling van de bezoeker (Let op! Dit is dan dus niet de doelstelling van het bedrijf ?). Je keuzes hierin hebben impact op het prijskaartje, maar zo haal je wel veel meer uit je website.

2. Wat moet de website kunnen?

Er is ontzettend veel mogelijk qua functionaliteit. Wil je aangepaste boodschappen laten zien aan bezoekers die een formulier hebben ingevuld? Wellicht een koppeling met je leveranciers zodat de voorraad op je webshop altijd klopt? Koppelingen tussen verschillende applicaties zijn vaak vrij duur, omdat hier veel werk in gaat zitten. Relatief simpele functionaliteiten zoals een Google Maps weergave zijn dat juist niet. Bepaal dus vooral welke zaken functionaliteiten je helpen het doel van de website te behalen. In die kernfunctionaliteit stop je dan het grootste deel van je budget, de goedkope randzaken en nice-to-haves zijn vervolgens een mooie bonus.

CMS
Een CMS (Content Management Systeem) is in mijn ogen sowieso onmisbaar voor een website. Door middel van een CMS kun je de inhoud van de website eenvoudig zelf wijzigen. Het bekendste CMS van dit moment is WordPress. Dit CMS is leading en wordt ook door ons in 90% van de gevallen gebruikt om een website te realiseren. Het stelt je in staat om als website eigenaar onafhankelijk te zijn van de webdevelopers. Zo kun je wijzigingen snel doorvoeren. Daarbij is WordPress een open-source CMS. Dit betekent dat het niemand zijn eigendom is, waardoor de website echt jouw bezit wordt en je over kunt stappen naar een andere development bureau wanneer je ontevreden bent over je huidige partij.

3. Wat wordt er gemeten op de website?

Het mooie van online marketing is dat het exact duidelijk wordt hoe mensen zich gedragen. Op de website kan dit inzichtelijk worden gemaakt door middel van Google Analytics. Google Analytics is een eigenlijk een must voor iedere website, want meten is nog altijd weten. Dankzij Google Analytics zie je precies wat het conversiepercentage is van je bezoekers en hoe zij zich gedragen op de website. Die informatie heb je nodig wanneer je de website wilt blijven optimaliseren. Neem dit mee in de ontwikkeling zodat je straks gemakkelijk aan de slag kunt met Analytics. Google Analytics is gratis zoals je waarschijnlijk wel weet, Analytics zelf maakt je website dus niet duurder of goedkoper. Het goed inrichten van Google Analytics kan wel veel tijd en dus geld kosten.

4. Wat is de omvang van de website?

De omvang van de website kan ook bepalend zijn voor het kostenplaatje. Zelfs wanneer je de website zelf gaat vullen kan dit nog invloed hebben op de prijs. Het verschil zit hem dan in de hoeveelheid verschillende pagina typen die ontworpen en ontwikkeld moeten worden.

Ik hoor je denken, wat zijn verschillende pagina types? Hiermee bedoel ik het aantal pagina’s die qua opbouw en opmaak totaal van elkaar verschillen. Een homepagina, productpagina en contactpagina zijn intrinsiek anders. Drie totaal verschillende pagina types dus.

5. Hoe zit het met de vindbaarheid van de website?

Zoals al eerder aangegeven werd kan het verbeteren van je online vindbaarheid in de organische zoekresultaten een doel zijn. Waarvoor heb je anders een website? Ervaar je op dit moment problemen met deze vindbaarheid? Dat kan te maken hebben met een technische kant van je website. Echter is zoekmachine optimalisatie (SEO) een vak apart en staat dit, buiten de technische kant, los van web development.

Toch bestaan er helaas bureaus die jou valse beloftes doen en deze niet kunnen waarmaken. Dit allemaal om jou als klant toch binnen te halen. Dan hebben we het over het direct vindbaar krijgen van jouw website. Het laten ontwikkelen van een website zorgt er helaas niet voor dat je direct die mooie en door iedereen geliefde top 10 positie in de Google zoekresultaten weet te bemachtigen. Hier zit maanden SEO werk in, onderschat dit niet.

6. Wie ontwerpt, levert aan en vult de website?

In de projectscope moet duidelijk zijn wie de website ontwerpt, de teksten en de afbeeldingen aanlevert en de inhoud plaatst op de website. Dit is allemaal bepalend voor de prijs van de website. Je kunt je voorstellen dat hoe meer werk er ligt bij het bureau, hoe meer de website zal kosten. Indien je zelf teksten of beeldmateriaal aan kunt leveren is dat dan handig, maar bespreek wel de invloed van bijvoorbeeld de teksten op de vindbaarheid.

Aan de slag

Je weet nu precies waar je op moet letten wanneer je met een ontwerpbureau in zee gaat. Het is je misschien al opgevallen dat de hierboven beschreven filosofie overeenkomt met onze werkwijze. Dus, mocht dit jou aanspreken en wil je met mij willen sparren over een nieuwe website, neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag verder!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL