De heilige graal van traffic generatie

Auteur Ruben de Vries

Wat is dé missie van jouw website? Als jij die vraag beantwoordt met ‘potentiële klanten informeren’, dan gaat er iets gruwelijk mis. Want moet die missie niet zijn: verkopen!? Je wilt toch meer klanten halen via je website? Ongeacht of je een webshop hebt of niet. Uiteraard informeren we je op de website van Maatwerk Online over veel online marketing mogelijkheden. Maar ons doel is dat je uiteindelijk besluit om die online marketing mogelijkheden via Maatwerk Online in te zetten. Voordat je daadwerkelijk kan verkopen via je website, moeten er eerst genoeg mensen op je site komen. Er moet (voldoende) traffic zijn. Wat zijn de mogelijkheden om traffic naar je website te krijgen?

Online marketing mogelijkheden

Om verkeer naar je website te genereren zijn er diverse mogelijkheden. Zowel offline als online. Als internetspecialist bespreken wij voornamelijk de online mogelijkheden.

SEO = Gratis gevonden worden door Google

Als je een website online hebt staan, is de kans groot dat Google deze website heeft opgenomen in zijn zoekmachine. Mocht je hier over twijfelen, loop dan onderstaande stappen door:

  1. Ga naar www.google.com
  2. Geef als zoekopdracht het volgende: site:www.jouwdomeinnaam.nl
  3. Je ziet vervolgens welke pagina’s van jouw website terug te vinden zijn binnen Google
Je website opzoeken in Google via site:

Levert je website hier nu geen resultaten op? Dan gaat er iets mis. Ons advies: ga kijken bij de instellingen van Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools). Hier haal je de benodigde informatie op. Gelukkig is er een handige Google Search Console handleiding.

Door een aantal SEO (Search Engine Optimization) instellingen na te lopen, is het mogelijk om goed gevonden te worden in Google. En dat betekent (gratis) traffic naar je site. Waardevolle traffic nota bene, want mensen die actief op zoek zijn in Google en via die manier bij jou uitkomen, zijn super relevante bezoekers. En veel relevanter dan mensen die toevallig op een advertentie hebben geklikt die ze bijvoorbeeld op Facebook zagen. Deze mensen hebben namelijk al besloten om actief te gaan zoeken.

In onze optiek is je organische vindbaarheid in Google (gratis vindbaarheid) een hele belangrijke bron van traffic generatie. Begin hier tijdig aan want deze vorm van traffic genereren is een vorm die niet direct op de korte termijn goed resultaat brengt. Daar gaat tijd overheen. Maatwerk Online heeft een handige SEO checklist voor jouw website beschreven. Profiteer ervan!

SEA = betalen aan Google om verkeer te genereren

Adverteren in Google kan heel rendabel zijn. SEA staat voor Search Engine Advertising. In grote lijnen komt het er op neer dat je Google betaalt om mensen naar je website te brengen. Dat klinkt misschien angstaanjagend, maar je hebt zelf de controle het type mensen dat naar je site komt. Er zijn verschillende manieren om te adverteren op Google. Dat kan bijvoorbeeld in het zogenaamde zoeknetwerk, maar ook in het display netwerk.

Adverteren in het zoeknetwerk
Bij deze vorm van adverteren richt je jezelf op een aantal zoekwoorden. En mensen die jouw zoekwoorden in typen in Google, kunnen dan jouw advertentie zien. Bij een klik op die advertentie gaat men door naar je website.

Adverteren in het display netwerk
Deze vorm van adverteren gaat meestal gepaard met banners. Je vult je doelgroep in qua leeftijd, geslacht en/of onderwerpen en interesses. Op basis daarvan kijkt Google welke mensen daarbij passen en die mensen kunnen dan jouw advertenties in beeld krijgen. Waarbij een klik weer zorgt voor website verkeer.

Vanuit Maatwerk Online raden we ook altijd aan om met SEA aan de slag te gaan. De zoekcampagnes zijn vaak heel snel rendabel te krijgen (en leveren je dus geld op!). De display campagnes zorgen voor een grotere naamsbekendheid. Want je bereikt hiermee voor een relatief laag bedrag veel mensen.

Social Media (adverteren)

Welkom in het tijdperk van de sociale media. Maak er gebruik van! Zorg dat je op de nodige platformen aanwezig bent. Maar dan wel op de juiste manier. Het heeft 0,0 zin om een Snapchat account aan te maken voor je bedrijf als je er vervolgens niets mee gaat doen. En waarom zou je een Pinterest account aanmaken als je er geen gebruik van maakt? Het is niet handig om overal een account aan te maken ‘omdat het kan’. Bedenk van te-voren wat je wilt bereiken en welke media platformen daarbij handig zijn.

Bij veel social media platformen is het ook mogelijk om met advertenties gericht mensen te targetten. Om die mensen vervolgens via advertenties naar je website te krijgen. Dit is dus een extra vorm om via social media verkeer naar je website te realiseren. Op dit moment is dit o.a. mogelijk voor LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram.

Maak gebruik van andere websites: referral traffic

Een belangrijke vorm, maar ook een gevaarlijke: linkbuilding. Door te zorgen dat er op andere websites een link staat naar jouw website, laat je aan de zoekmachines zien dat je een belangrijke website bent. Anders zouden die andere sites niet naar jouw website linken. Dit levert dus dubbel voordeel op: de bezoekers van de verwijzende website kunnen doorklikken naar jouw site. En je komt door de verwijzende link hoger in de zoekmachines te staan. Maar let op: als je linkbuilding op de verkeerde manier inzet, gaat het tegen je werken!

Monitor je traffic generatie kanalen

Als je bovenstaande kanalen/opties inzet, wil je uiteraard weten wat hier uitkomt. Hoeveel (extra) bezoekers levert dit op? En, even terug naar de eerste alinea, hoeveel verkopen komen hier uit? Om dat te kunnen meten moet je gebruik maken van bijvoorbeeld Google Analytics. Zorg dat je gebruik maakt van dit (gratis) programma zodat je alles kunt bijhouden. En vrees niet: ook voor Google Analytics is er een handleiding. Maak gebruik van de Google Analytics handleiding.

Waar in Analytics haal je deze informatie op?

Log in bij je Analytics account en ga in het linkermenu naar ‘acquisitie’ en dan naar ‘overzicht’. Je ziet dan de kanalen staan waar jouw verkeer vandaan komt. Uiteraard is het mogelijk om dit nog verder op te splitsen. Zo zie je ‘sociaal’ staan maar dit omvat alle bekende social media kanalen. Indien gewenst kun je dit verder uitsplitsen per medium.

Kanalen overzicht Google Analytics

Dat is het dan: de ‘heilige graal’ van traffic generatie

De juiste mix van bovenstaande kanalen (SEO, SEA, Social Media, Referral Traffic) bepalen voor een groot gedeelte het verkeer op jouw site. Waarschijnlijk in combinatie met direct verkeer (mensen die rechtstreeks naar je site komen). Zet jij deze vormen al in? Het is zeer aan te raden om vervolgens de bezoekers uit die kanalen weer op te vangen in bijvoorbeeld je nieuwsbriefdatabase. Hiermee zorg je ervoor dat je traffic generatie wordt omgezet in leadgeneratie.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL