De 8 take-aways van Google Marketing Live 2019

Auteur Lars Maat

Google Marketing Live is hét jaarlijkse event waarbij Google nieuwe features bekend maakt omtrent het Google Ads en YouTube Ads product. In 2017 waren we persoonlijk aanwezig in New York. Vorig jaar waren we aanwezig in Californië. Dit jaar zaten we met het team achter de computer om de livestream te volgen. En dat was nog best pittig, want de éne na de andere innovatie vloog ons om de oren. Omdat we zoveel interessante nieuwtjes hebben gehoord, is het tijd voor een samenvatting: wat zijn dé take-aways van Google Marketing Live 2019? Je leest ze allemaal in dit artikel.

#1: Discovery Ads

De 1e aankondiging was de release van de Discovery Ads. Dit is een nieuwe advertentievorm die draait in de YouTube Home feed, Gmail Promotions en Social tabbladen en de Google Discover Feed. Voor iedereen die dit nog niet kent; Google vertelde tussen neus en lippen door, dat tot 800 miljoen mensen maandelijks de Discover Feed gebruiken!

De Discovery Ads zijn bedoeld om content aan mensen te laten zien, niet alleen wanneer ze actief aan het zoeken zijn, maar juist wanneer ze open staan om nieuwe dingen te ontdekken. De advertenties kunnen verschillende vormen aannemen met afbeeldingen, headlines en beschrijvingen. Soms ook met een call-to-action knop, bijvoorbeeld bij YouTube. Indien je met Discovery Ads aan de slag gaat, target je deze ads op basis van doelgroepen en niet op basis van zoekwoorden. Je geeft een URL op, een horizontale afbeelding, een logo, een paar headlines (maximaal 5) en een paar beschrijvingsregels (maximaal 5) waarna Google de ads voor je opmaakt. De targetting is op basis van:

  • Bekeken video’s
  • Bezochte Display Netwerk sites
  • Zoekgeschiedenis
  • Gedownloade Apps in de Google Play Store

Vond je de Discovery Ads al tof? Dan valt je mond bij de volgende aankondiging zeker open. Gallery Ads zijn advertenties waarbij een afbeeldingscarrousel bij het bovenste zoekresultaat wordt geplaatst. We zijn zo enthousiast dat ik het nog even herhaal: er komt een afbeeldingscarrousel bovenaan de zoekresultaten bij een advertentie! De Gallery Ads worden in ieder geval op mobiel gebruik getoond, desktop wordt later getest.

Je kunt tussen de 4 en 8 afbeeldingen uploaden inclusief 70 karakters tekst. Mensen kunnen swipen of klikken op de afbeeldingen. In beide gevallen betaal je hetzelfde bedrag, op basis van CPC dus.

#3: Showcase Shopping Ads

Showcase Shopping Ads zijn al geïntroduceerd in 2016 en zijn bedoeld om bij non-branded zoekopdrachten zoals, ‘zomerjurken’, meerdere producten te laten zien in plaats van één product per shopping resultaat. Nu is aangekondigd dat deze vorm van ads ook naar Google Afbeeldingen, de Discover Feed en de YouTube feed komen.

Deze ads bestaan uit een grote productafbeelding, begeleid door wat kleinere product afbeeldingen.

#4 Google Shopping redesign

In Frankrijk mocht men al eerder genieten van de nieuwe Google Shopping opzet. Maar nu wordt het ook in Amerika gelanceerd. Over een uitrol in Nederland is overig nog niets bekend.

De complete Google Shopping ervaring van de consument wordt volledige gepersonaliseerd. Men kan direct kopen op de website van de webshops, naar een lokale winkel gestuurd worden of zelfs direct via Google betalen. De verhalen zijn, ook al is het niet hardop gezegd, dat Google met deze ingreep mensen bij Amazon weg wil halen, dé grootste concurrent (zeker in de US).

Wat dus hier opvalt is dat men rechtstreeks via Google kan betalen via een opgegeven betaalmethode in je Google account. Uiteraard betalen de webshops een kleine marge hiervoor aan Google. Google claimt garant te staan voor de leveringskwaliteit van de webshops die in dit programma meedoen. Als consument loop je dus geen risico. Om als webshop hieraan mee te kunnen doen, moet men zich aanmelding voor Shopping Actions. Deze nieuwe vorm van Shopping komt later ook beschikbaar in Google Afbeeldingen en YouTube. Wat belangrijk om te weten is dat shops op commissiebasis betalen en niet per klik.

#5 App deeplinking: eindelijk!

Iets waarvan je verwacht dat het er al zou zijn: App deeplinking. Stel dat iemand via Search, Shopping of Display campagnes in contact komt met webshops, bijvoorbeeld Bol.com. Stel dat iemand via een Search, Shopping of Display ad in aanraking komt met een webshop, dan wilt de webshop natuurlijk weten of deze klikken converteren. Laten we voor de beeldvorming Bol.com als voorbeeld nemen. Je zoekt via Google (zoeknetwerk) naar een oplader voor je telefoon, je komt een advertentie van Bol.com tegen. Toevallig bestel je daar vaker en voor het gemak heb je de app al op je telefoon geïnstalleerd. Je klikt op de advertentie en wordt automatisch doorgeleid naar de mobiele app. Dankzij app deeplinking is het gehele meetproces van advertentieklik, naar openen mobiele app en het voltooien van de transactie een stuk gestroomlijnder door te meten. Let wel: enige kennis van Firebase is hiervoor vereist.

#6 Maak kennis met de YouTube Bumper Machine

Iedere adverteerder kent de YouTube Bumperads wel. Dit zijn 6-seconden video’s waarmee je kunt adverteren. Met de lancering van de Bumper Machine kunnen adverteerders nu rechtstreeks in Google Ads nieuwe Bumper Video’s maken:

1) Je geeft een link van een video op van minder dan 90 seconden
2) Het systeem maakt automatisch 3 tot 4 Bumper ads varianten (van 6 seconden)
3) Je krijgt nog ruimte om wat te editen

Hiermee speelt Google natuurlijk super in op de wens om adverteerders meer met video te laten werken. Daarnaast bespaar je als adverteerder geld op het maken van deze ads.

#7 Local Campaings wordt verder uitgerold

De nog niet zo lang geleden gelanceerde ‘local campaigns’ zijn nu nog niet beschikbaar in alle landen. Maar daar komt verandering in. Daarnaast worden er gelijk nieuwe features uitgerold.

Deze campagnevorm is er voornamelijk op gericht om offline winkelbezoeken te stimuleren. Ook het stimuleren van belletjes en ontvangen van routebeschrijvingen zal beschikbaar komen. Daarnaast biedt Google de optie aan om producten bij deze advertenties te laten zijn.

Met de local campaigns krijgt ook Google Maps een kleine update; de zogenaamde ‘local ads’ kunnen ook in Google Maps beschikbaar worden wanneer mensen een route aan het plannen of aan het navigeren zijn.

#8 Nieuwe manieren smart bidding en conversiemeting

Het is geen publiek geheim dat Google aan het afstappen is van handmatig bieden. Sterker nog, persoonlijk had ik verwacht dat tijdens Google Marketing Live bekend zou worden gemaakt dat handmatige CPC helemaal zou verdwijnen. Zo ver is het (nog) niet. Wel zijn er nieuwe manieren bekend gemaakt die het smart bidding proces makkelijker maken:

  • Maximize conversion value: Google beseft dat iedere conversie een andere waarde heeft. Door deze nieuwe biedstrategie, is het mogelijk om de campagnes te optimaliseren op basis van wat de meeste conversie waarde voor jou als adverteerder heeft.
  • Vergroot winkelbezoeken: ook kun je binnenkort gaan optimaliseren om winkelbezoeken te promoten.
  • Conversion Action Sets: je kunt meerdere conversietypes op campagne niveau koppelen in plaats van op accountniveau. Hierdoor kunnen we als adverteerder dus gerichter bepaalde KPI’s aan campagnes hangen.
  • Seasonality adjustments: indien je als bedrijf weet dat je bepaalde periodes in het jaar géén of nauwelijks bepaalde producten verkoopt, kun je dit nu aangeven in Google Ads. Het smart bidding algoritme neemt dit vervolgens mee en past de biedingen hierop aan.

Wat kleinere updates die ‘stilletjes’ gelanceerd zijn

Tussen al het geweld van innovaties door, zijn er ook wat kleinere zaken bekend geworden:

  • Update van de app: in een nieuwe update van de mobiele Google Ads is het mogelijk om onderweg RSA’s (Responsive Search Ads) te maken en te bewerken. Ook komen er aanbevelingen beschikbaar in de app.
  • Custom Affinity en Custom Intent verdwijnen: deze twee doelgroep varianten worden vanaf nu samengevat als custom audiences. Nog even het geheugen opfrissen: custom affinity is een groep mensen die een specifieke gedeelte interesse hebben. Custom intent is een groep mensen die hebben aangetoond commerciële interesse te hebben in iets.
  • Audience Expansion Tool: je kunt in je YouTube campagnes de Audience Expansion aanzetten. Google zoekt dan naar gelijkgestemden mensen om je campagnes mee uit te breiden. Dit geeft je direct inzicht in interessante zoekwoorden/audiences.
  • Performance planner: deze tool is gelanceerd om adverteerders meer inzicht te geven in hoe ze budgetten kunnen toewijzen aan verschillende campagnes om zo het maximale resultaat te behalen. Je kan een budgetplan maken op basis van klikken of conversie die je nodig hebt of verwacht.

Welke innovaties trekken bij jou de aandacht?

There you have it: de belangrijkste aankondigingen op een rij. Zodra deze beschikbaar zijn gaan we bij Maatwerk Online er natuurlijk alles aan doen om dit succesvol in te zetten bij onze klanten!. Heb je vragen of interesse om dit samen met ons te testen? Laat een reactie achter!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL