De 7 Social Media trends voor 2020!

- Furkan Erdogan - 6 januari 2020

In dit artikel

Het jaar 2019 is ten einde gekomen en het wordt tijd om onszelf voor te bereiden op het nieuwe jaar. Ben jij verantwoordelijk voor de social media van jouw (of een) bedrijf? Dan hebben we goed nieuws voor je. Om jou te voorbereiden helpen we je graag handje. We hebben een mooi lijstje uitgezet met de 7 belangrijkste social media trends voor 2020. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends en lees snel door!

E-commerce chatbots

Het afgelopen jaar is het gebruik van chatbots door bedrijven sterk toegenomen. Logisch, want mensen reageren op Facebook Messenger-berichten in recordhoge aantallen. De open-rates bij Facebook Messenger campagnes liggen al snel rond de 96%! Bij klassieke e-mailmarketing ligt de open-rate rond de 16%.

Je kan een Messenger bot voor verschillende doelen gebruiken:

  • Leadgeneratie.
  • E-commerce – Je kan betalingen rechtstreeks in Messenger accepteren.
  • Updates - Je kan je doelgroep op de hoogte houden van nieuws en aankomende evenementen.

In de praktijk zien we echter dat het stukje e-commerce nog niet breed wordt ingezet, maar de verwachting is dat dit in 2020 veel vaker gebruikt gaat worden. Steeds meer bedrijven beginnen zich namelijk het succes van Messenger Marketing te beseffen. Lees hier hoe wij succes hebben geboekt met onze messenger bot.

Conversational AI

Chatbots bestaan natuurlijk al een tijdje, Conversational AI is ‘the new big thing’ en gaat een stap verder.

Het verschil tussen Conversational AI en Chatbots is dat de gesprekken niet binnen een flow gaan. Door onderwerpen te groeperen en connecties ertussen te leggen, bootst de chatbot echte gesprekken na. Met simpele Chatbots wordt een vaste vragenstructuur aangehouden en is het moeilijk om buiten de flow te praten. Ze lopen dus een beetje achter. Juist hierdoor is de verwachting dat Conversational AI beetje bij beetje de normale chatbots gaat vervangen. Er worden ook steeds meer beginner-friendly Conversational AI platforms gelanceerd.

TikTok: Uitdager van Instagram

TikTok groeit razendsnel en steeds meer mensen uit verschillende doelgroepen melden zich aan voor dit nieuwe social medium. Voor diegene die TikTok niet kennen: Tiktok Op TikTok kun je jezelf filmen terwijl je danst, zingt of playbackt. De video’s kan de maker vervolgens zelf bewerken met verschillende effecten en online plaatsen. Zo’n 3.5 miljoen gebruikers zou het videonetwerk al hebben in ons land. Daarmee is het geen kleine speler meer. Mark Zuckerberg zegt het volgende over TikTok:

“TikTok is really the first consumer internet product built by one of the Chinese tech giants that is doing quite well around the world.”

Instagram is onder Braziliaanse gebruikers een test begonnen met een nieuwe functie, Reels genaamd. Het lijkt erop dat de nieuwe functie de populaire app TikTok moet doen vergeten.

Facebook Groepen

Facebook heeft dit jaar een bijzondere update aangekondigd: Een nieuw design en overzicht van het platform. Facebook Groepen krijgt een prominentere rol in het platform en is makkelijker te bereiken in de linkerkolom.

Facebook heeft nieuwe functies vrijgegeven die bedrijfspagina’s de mogelijkheid geven om lid te worden van groepen, wat betekent dat bedrijfspagina’s en merken officieel kunnen deelnemen aan Groepen die in toenemende mate een focus van Facebook aan het worden is.

Daarnaast heeft Facebook kort ook getest met de mogelijkheid om te adverteren binnen groepen.

Deepfakes

Deepfake als term wordt gebruikt wanneer kunstmatige intelligentie wordt gebruikt voor manipulatie van beelden, audio en teksten. Een voorbeeld hiervan is hoe je je eigen gezicht kan plaatsen op gezichten van bekende acteurs in bekende filmscènes.

In het jaar 2020 kunnen we verwachten dat het gebruik van deepfake video’s gaat toenemen. Dit heeft er vooral mee te maken dat deepfake technologie steeds toegankelijker wordt voor de grote massa. 

Snapchat test een functie genaamd Cameo, bevestigt moederbedrijf Snap aan TechCrunch. Hiermee worden selfies van gebruikers verwerkt in grappige filmpjes in de app. Dat gebeurt met een simpele versie van de deepfake-technologie, zonder dat er extra software moet worden geïnstalleerd en zonder vereiste van technische kennis.

Snapchat is niet de eerste app die deze simpele vorm van deepfakes gebruikt om gezichten in filmpjes te plaatsen. JibJab is bijvoorbeeld al jaren een populaire app rond de Kerst, omdat gebruikers hun gezicht daarmee op dansende elfjes kunnen plakken. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld een leuke nieuwjaarskaart sturen naar je klanten of collega’s.

Instagram gaat likes verwijderen

Instagram heeft deze aanpassing onlangs getest in een bètatest en kan deze wijziging binnenkort wereldwijd toepassen. De logica achter het verwijderen van likes is dat Instagram wil voorkomen dat likes de sociale waarde van personen gaat bepalen. Deze manier van validatie kan namelijk schadelijk zijn voor mensen.

Als Instagram likes verwijdert, kunnen bedrijven de directe impact van hun influencer campagnes niet zo gemakkelijk meten als nu. Dit kan sommige bedrijven tot het idee brengen om te investeren in Instagram campagnes, omdat ze de ROI direct kunnen meten en analyseren.

Als Instagram daadwerkelijk likes gaat verwijderen kunnen we in 2020 een grote shift verwachten van Influencer Marketing op Instagram naar Instagram Advertising.

Nederlanders gebruiken sociale media minder

Nederlanders zijn minder sociale media gaan gebruiken. Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3600 Nederlanders.

Multiscope verwacht een verdere daling in het gebruik.

Mensen worden zich steeds bewuster van de gevaren van een verslaving aan mobiele telefoons. Door dit inzicht gaan mensen minder gebruik maken van social media en wellicht meer van direct messaging.

Blijf op de hoogte!

Als bedrijf en social media beheerder is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de trends en ontwikkelingen op het gebied van social. Volg onze blog voor de nieuwste ontwikkelingen!

Furkan Erdogan Junior Social Advertising Specialist

Gelezen

49 keer

Deel

Laat een reactie achter