Dé 7 quick-wins voor SEO direct toepasbaar!

- Axel de Boer - 26 juni 2020
SEO quick wins

In dit artikel

SEO is een langetermijnstrategie die over het algemeen veel tijd en werk vraagt. Het doen van zoekmachine optimalisaties aan een website zal in de loop van de tijd bijdragen aan rankings die verbeteren, waardoor de vindbaarheid van jouw website automatisch verbetert. Maar, wat nu als je op zoek bent naar quick-wins? Naar manieren die helpen dit proces te versnellen en jou aanzienlijke winsten kunnen bezorgen?

De onderstaande quick-wins voor SEO zijn eenvoudig uit te voeren en kunnen krachtige resultaten opleveren om je te helpen de concurrentie voorbij te streven.

Content updaten

Google wil haar bezoekers relevante en actuele informatie tonen. Resultaten die hieraan voldoen zullen dus altijd voorrang krijgen boven resultaten die hier niet aan voldoen. Je kunt begrijpen dat verouderde content niet meer als actueel wordt gezien. Waarschijnlijk zijn er in de afgelopen maanden en jaren meerdere ontwikkelingen geweest binnen het onderwerp waar jij content voor hebt geschreven. Om actueel te blijven zal dus ook jouw content mee ontwikkeld moeten worden. Klinkt logisch toch? Probeer je in het onderwerp van de geschreven content in te leven. Bedenk waar bezoekers naar op zoek zijn en probeer hier met je content in te voorzien.

Meta titels & beschrijvingen optimaliseren

De titel en beschrijving die te zien zijn in de zoekresultaten noemen we respectievelijk de meta titel en de meta beschrijving. Voor zoekmachines zijn dit belangrijke indicators om te begrijpen waar de betreffende pagina over gaat. Het is dus belangrijk dat je het onderwerp van de pagina altijd terug laat komen in zowel de meta titel als -beschrijving. Doe je dit nog niet? Verwerk belangrijke zoekwoorden van een bepaald onderwerp maar eens in de meta teksten en je zult zien dat de pagina meteen beter zal ranken op deze zoekwoorden.

Het terug laten komen van zoekwoorden in de meta teksten is echter niet voldoende. Binnen de zoekresultaten wil je met jouw website natuurlijk ook opvallen. Er staan, naast de advertenties, nog minimaal 8 andere resultaten op een zoekresultatenpagina en dus is opvallen belangrijk. Zo zal je de zoeker eerder triggeren om door te klikken naar jouw website. Enkele tips hiervoor zijn onder anderen:

  • Zet een duidelijke call-to-action in de teksten;
  • Gebruik tekens en/of emoji’s;
  • Verwerk USP’s.

Zie onderstaand voorbeeld voor meta teksten die aan deze optimalisatietips voldoen:

geoptimaliseerde meta titel en omschrijving

Gebruik Call-To-Actions (CTA’s)

Met SEO probeer je zoveel mogelijk relevante traffic naar je website te genereren. Dit is dan ook het primaire doel voor SEO. Echter is het voor je SEO ook van belang dat bezoekers doorklikken op je website om bijvoorbeeld meerdere pagina’s te bezoeken of om contact met je op te nemen. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw onderneming (je hebt natuurlijk niks aan enkel bezoekers die nooit leads worden), maar is dus ook belangrijk voor je rankings. Goed werken met CTA’s zal de gemiddelde sessieduur op je website of webshop aanzienlijk verhogen. Dit wordt door Google weer gezien als belangrijke metric om te bepalen of jouw website/webshop aansluit bij de intentie van de bezoeker, waardoor je met de betreffende landingspagina uiteindelijk zal profiteren van een betere ranking.

Enkele voorbeelden van een goede CTA:

  • Offerte aanvragen;
  • Document downloaden;
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief;
  • Contactformulier;
  • Online boeking;
  • Andere relevante pagina’s om naar door te klikken.


Alt-tag gebruiken voor afbeeldingen

Een alt-tag, ook bekend als ‘alt-attribuut’ of ‘alt-beschrijving’, is een HTML-attribuut dat wordt toegepast op afbeeldingstags om een tekstalternatief voor zoekmachines te bieden. Zo kunnen zoekmachines beter begrijpen waar de afbeelding over gaat/wat er op de afbeelding te vinden is.  

Niet alleen zal dit meer context geven aan de rest van de content op de pagina, een ander groot voordeel is dat je met deze afbeelding ook beter gevonden kan worden via Google afbeeldingen. Dit kan weer tot meer websitebezoek leiden.

Probeer dus altijd het onderwerp van de pagina terug te laten komen in de alt-tag, mits deze relevant is voor de afbeelding.  

Voorkom 404-pagina’s

Links die niet meer werken (links naar een ‘dode’ URL, oftewel: een 404-pagina) dien je zoveel mogelijk te vermijden. Niet alleen vergroot je de kans dat bezoekers je website verlaten als ze op een niet-werkende pagina uit komen, ook zoekmachines houden hier niet van. Een dode link is niet gebruiksvriendelijk en dus ook nadelig voor je SEO.

Zorg er dus voor dat je óf deze links verwijderd óf dat je de pagina die een 404- geeft laat redirecten naar een relevante pagina die nog wel werkt.

Hoe kom je er nu achter hoeveel van deze links er op je website staan en waar deze precies staan? Hiervoor kun je gebruik maken van meerdere tools die je gehele website nalopen. Twee van deze tools die ik kan aanbevelen zijn:

Deze geven je een overzichtelijke weergave van waar al deze links te vinden zijn. In bovenstaande links vind je tevens een handleiding hoe je de dode URL’s kunt vinden via de specifieke tool.

Interne ankerteksten optimaliseren

Google gebruikt ankerteksten als indicatie om te bepalen waar een pagina over gaat. Je kunt Google dus helpen om beter te begrijpen waar een pagina waar je naar toe linkt over gaat. In plaats van een ankertekst als ‘klik hier’ met daarin een link naar een bepaalde pagina, kun je er beter voor kiezen om de ankertekst relevant aan het onderwerp van de pagina te maken. Zo geef je Google dus een duwtje in de goede richting wat weer kan bijdragen aan een betere ranking op de zoekterm die je gebruikt in de ankertekst.

Extra tip: Probeer hier niet alleen vanaf het huidige moment rekening mee te houden, maar optimaliseer dit ook voor interne ankerteksten die gemaakt zijn in het verleden. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld ook weer de uitdraai van Screaming Frog om te zien hoe vaak er intern naar een pagina wordt gelinkt en welke ankerteksten hiervoor gebruikt worden.

XML-sitemap gebruiken

Een XML-sitemap is de blauwdruk van een website en is puur en alleen bedoeld voor zoekmachines. Het is een hulpmiddel voor de zoekmachinebots om websites te kunnen doorgronden. Je kunt het vergelijken met een plattegrond van je website met daarin links naar alle pagina’s. Zo weet je zeker dat zoekmachines alle pagina’s op je website kunnen indexeren.

Vooral voor nieuwe websites is een XML-sitemap van belang. Naar een nieuwe website staan waarschijnlijk nog niet heel veel links en dus is het voor zoekmachinebots moeilijker om deze website te kunnen vinden. Een XML-sitemap biedt hierin de oplossing.

Hoe je een XML-sitemap aan kunt maken verschilt per CMS. De eenvoudigste manier hiervoor is het gebruiken van een plug-in zoals bijvoorbeeld Yoast SEO.

Indien je een XML-sitemap hebt aangemaakt is het belangrijk dat je deze aanmeld Google. Dit kun je doen door de sitemap in te dienen via Google Search Console.

Met SEO aan de slag?

Maatwerk Online kan jou helpen om deze en nog veel meer SEO tips toe te passen in de praktijk. Kom gerust eens langs voor een kop koffie of laat je SEO uitbesteden aan ons!

Axel de Boer SEO specialist & Analytics Goeroe

Gelezen

156 keer

Deel

Laat een reactie achter