Continuous heatmaps: meer data, minder instellen

- Mark Heij - 8 april 2021

In dit artikel

In de laatste bèta variant van Hotjar is een nieuwe functie toegevoegd, continuous heatmaps. Heatmaps geven je data die je gebruikt om de conversie (bijvoorbeeld het aantal sales of contactaanvragen) te verhogen.

Door deze nieuwe functie stel je heatmaps nooit meer verkeerd in. In deze blog gaan we uitleggen hoe je Continuous Heatmaps instelt en wat het voordeel is ten opzichte van normale heatmaps.

Kleine opfriscursus: Wat is een heatmap eigenlijk?

Een heatmap is een overzicht van muis-, of scrollgedrag van je gebruiker op je website. Heatmaps komen in verschillende soorten en maten. Hieronder een kleine samenvatting van de belangrijkste:

1. Click Maps

Waar klikken bezoekers? Is deze knop duidelijk voor bezoekers? Dit zijn vragen die je met een clickmap op kan lossen. In een click-map zie je overzichtelijk waar bezoekers van je website klikken. Op basis van een click map kan je dus conclusies trekken over het zoekgedrag van bezoekers op je website. Die conclusies kan je toepassen op je website en die kunnen de conversie verhogen.

Clickmap Hotjar

2. Move Maps

Move-maps ondersteunen click-maps. Waar gebruikers klikken, bewegen ze dus ook vaker met hun muis. Op basis van deze move maps kan je ook inzien of er op een onderdeel of knop wel bewogen word maar juist niet geklikt. Hier kunnen conclusies aan gehangen worden.

Move maps Hotjar

3. Scroll Maps

Hoever scrollen gebruikers op je website? In een scrollmap kan je dit visueel maken. Je ziet hoeveel bezoekers eigenlijk bij die belangrijke sectie komen die je bezoeker kan overtuigen. Door deze data in te zien kan je daar je website op aanpassen. Het rode gedeelte ziet iedereen, en hoe blauwer je pagina wordt hoe minder mensen dat gedeelte van de pagina zien. Dit noemen ze ook wel de ‘Deep Sea’ en hoe hoger deze zit, hoe minder positief het meestal voor de conversie van je pagina is.

Scrollmap Hotjar

Zoals je dus al begrijpt leveren heatmaps veel data die je kan gebruiken om je website te optimaliseren voor meer conversies.

Hoe werken continuous heatmaps in Hotjar?

Het woord continuous verraadt het eigenlijk al, Hotjar blijft continu data verzamelen om heatmaps te genereren. Waar je vroeger zelf een pagina of een groep van pagina’s moest instellen om heatmaps te maken is dat bij continuous heatmaps verleden tijd.

Hotjar verzamelt heatmap data van alle bezoekers, deze komen in een database terecht. Op het moment dat je een specifieke pagina wil analyseren hoef je alleen de URL (of een deel van de URL) aan te geven, waarna Hotjar een heatmap uit deze database maakt.

Door Continuous Heatmaps is het niet meer nodig om zelf Heatmaps in te stellen en kan je dit ook niet meer verkeerd doen.

Continuous heatmaps vs ‘custom’ heatmaps

Nu je weet hoe continuous heatmaps werken kun je ook direct het voordeel ten opzichte van de normale manier van heatmaps zien. Door deze nieuwe functie te gebruiken heb je meer informatie over het gedrag van de bezoekers en scheelt het tijd bij het instellen.

Zo stel je continuous heatmaps in

Let op: momenteel is deze functie alleen beschikbaar bij de betaalde PLUS en BUSINESS plannen van Hotjar.

Continuous heatmaps instellen is heel makkelijk. Via Sites & Organisations > Site Settings zet je Session capture op ‘ENABLED’.

Continuous heatmaps instellen site settings

Vanaf dit moment werken de Continuous heatmaps en hoef je niks meer in te stellen. Om de Continuous Heatmaps functie aan te zetten hoef je alleen nog maar in het tabje Heatmaps op ‘Switch to Continuous’ te klikken. Tijd om achterover te hangen en te gaan relaxen.

Hoe lees ik de continuous heatmaps uit?

Na een tijdje wachten heb je een hele hoop data, deze wil je natuurlijk gaan gebruiken om je gebruikers te begrijpen. In het tabje Heatmaps op je Hotjar account kan je in de zoekbalk aangeven welke pagina je wilt zien. Je hebt de keuze tussen:

  • Single page: Filter op een enkele pagina
  • All pages containing: Filter een groep pagina’s die aan een onderdeel van de URL voldoen (bijvoorbeeld /producten/)
  • All pages starting with: Filter op een groep pagina’s die allemaal met dezelfde URL beginnen. Dit gebruik je bijvoorbeeld om productpagina’s te onderzoeken die met dezelfde URL beginnen maar een andere eind-URL hebben.
  • All pages ending with: Filter op een groep pagina’s die eindigen op een bepaalde URL. Deze functie is bijvoorbeeld handig als je meerdere pagina’s wilt analyseren die op meerdere subdomeinen vallen maar wel dezelfde URL delen.

Heatmaps continuous Hotjar

 

Op basis van je filterkeuze maakt Hotjar een heatmap. Dit kan in sommige gevallen lang duren, dus houd daar rekening mee.

Nadat je de heatmap hebt gemaakt kan je aan de slag gaan om je bezoekers te analyseren en op basis daarvan kan je veranderingen aan je website toepassen. Twijfel je over een analyse? Dan is het helemaal geen slecht idee om A/B testen met bijvoorbeeld Google Optimize uit te gaan voeren.

Hotjar inzetten voor jouw bedrijf?

Wil je meer weten over Conversie Optimalisatie en het instellen van Hotjar of het uitvoeren van A/B testen? Neem dan contact op en we gaan samen aan de slag om de conversie op je pagina’s nog hoger te maken.

Mark Heij Projectmanager & CRO Specialist

Gelezen

157 keer

Deel

10 punten om je homepagina te verbeteren


- 2 augustus 2021
Gelezen 48 keer
Mark Heij Projectmanager & CRO Specialist

Continuous heatmaps: meer data, minder instellen


- 8 april 2021
Gelezen 157 keer
Mark Heij Projectmanager & CRO Specialist

Hoe en waarom je on-site klantfeedback moet gaan verzamelen


- 24 november 2020 - Laatste update op 15 oktober 2021
Gelezen 491 keer
Ender Ozcam Teamlead SEA