Er zijn twee oplossingen beschikbaar voor Nederland: Sponsored Product Ads en Sponsored Brand Ads.
Als je een goed doordachte strategie hebt, kun je door de inzet van deze advertenties ook kans maken om bovenaan in de Amazon zoekresultaten vertoond te worden. In deze blog leg ik je uit wat het verschil is tussen de twee oplossingen en waar je ze voor kunt gebruiken.
Sponsored Products
Sponsored Product Ads lijken veel op Google Shopping advertentie die je misschien al kent als je met Google Ads adverteert. Met Sponsored Product Ads promoot je individuele producten (ofwel, product listings) op Amazon. Dit doe je op basis van kosten per klik – je betaalt dus alleen wanneer iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt.
Deze advertenties worden vooral ingezet tijdens de Think en Do fase van de customer journey. Het doel is dan ook om je omzet te vergroten – je wilt meer bestellingen generen door je product listings beter zichtbaar te maken. Sponsored Product Ads worden vertoond als een van eerste zoekresultaten of op vergelijkbare productpagina’s van bijvoorbeeld concurrenten. Het is belangrijk om je targeting zo in te stellen dat je consumenten bereikt die op zoek zijn naar producten die vergelijkbaar zijn met die van jou.
Sponsored Product advertenties zijn makkelijk op te zetten, je selecteert eigenlijk alleen het product (of de producten) waarmee je wilt adverteren. Vervolgens gebruikt Amazon de informatie van jouw productpagina om een simpele advertentie te maken.
Voorbeeld Amazon Sponsored Product Ads in Duitsland
Sponsored Brands
De naam verklapt het al een beetje, Sponsored Brands zijn advertenties die vooral je merknaam promoten. Deze advertenties bevatten je logo, een headline en een aantal producten uit jouw assortiment. Net als bij Sponsored Product Ads betaal je ook hier per klik.
Sponsored Brands advertenties kun je het beste inzetten tijdens de See en Think fase van de customer journey. Het primaire doel is naamsbekendheid. Je wilt graag je merk en productenassortiment kenbaar maken aan consumenten. Sponsored Brand advertenties worden net als Sponsored Product Ads vertoond in de zoekresultaten. Ze worden zelfs vaak vertoond boven de Sponsored Product ads.
Om een Sponsored Brand advertentie te maken moet je een unieke, pakkende headline bedenken en een aantal producten vanuit je assortiment selecteren. Kies bijvoorbeeld je bestsellers of een nieuwe productlijn om te promoten. Vervolgens maakt Amazon hier weer een complete advertentie van.
Voorbeeld van Amazon Sponsored Brand Ads in Nederland
Zijn er verdere vereisten?
Het klinkt simpel genoeg, je hoeft niet zoveel creatieve energie te stoppen in Amazon ads, ze zijn makkelijk op te zetten en je komt lekker bovenaan in de zoekresultaten te staan. Appeltje eitje toch? Let op dat je wel aan minimale vereisten moet voldoen om in aanmerking te komen voor het gebruik van Amazon Advertising.
Om op Amazon te kunnen adverteren moet je een Professional Selling account hebben. Sponsored Product Ads zijn beschikbaar voor alle Professional Sellers op Amazon en zul je dus ook vaker tegenkomen. Sponsored Brand Ads, daarentegen, zijn alleen beschikbaar voor Professional Sellers die hun merknaam hebben geregistreerd op Amazon. Zonder een Professional account kom je helaas niet ver. Lees in onze eerdere blog hoe je kan starten met verkopen op Amazon!
Amazon Advertising strategie bepalen
Voldoe je aan de vereisten en zou je graag Amazon advertising uitproberen? Maatwerk Online denkt graag mee om de beste Amazon advertising strategie te bepalen voor jouw bedrijf. Het zijn misschien wel simpele advertenties, maar je moet ook nadenken over andere zaken zoals targeting, hoe het aansluit op je bedrijfsdoelstellingen en hoeveel budget je hiervoor vrijmaakt. Neem dus gerust contact met ons op, we helpen je graag!