Adverteren op je eigen bedrijfsnaam: 7 redenen waarom je dat juist wél moet doen

- Michelle de Zeeuw - 7 juli 2020
branded sea campagne

In dit artikel

We krijgen steeds vaker de vraag: ‘waarom zou ik nu op mijn eigen bedrijfsnaam adverteren?’ Dat kost mij toch gewoon alleen maar meer geld?’ Wanneer we kijken naar de Google zoekresultaten scoren de meeste bedrijven organisch best goed op hun eigen merknaam. Je kan dan denken aan positie 1, 2 of 3 in de resultaten van Google.

Je zou denken dat je dan geen extra SEA advertentie nodig hebt omdat je toch al zo goed als bovenaan staat in de zoekresultaten. In deze blog leggen wij je door middel van 7 concrete redenen uit waarom wij altijd adviseren om een SEA-campagne op je eigen bedrijfsnaam op te zetten. Deze campagnes noemen wij branding campagnes.   

#1: Het is super goedkoop!

Adverteren op je eigen bedrijfsnaam zal je bijna niks kosten en is over het algemeen goedkoop. Je betaalt waarschijnlijk slechts een paar cent per klik. Google ziet namelijk dat de bedrijfsnaam-zoekwoorden die je instelt zeer relevant zijn. Daarnaast zal er ook vrij weinig concurrentie zijn op je eigen bedrijfsnaam. Door deze twee eigenschappen liggen de kosten per klik (CPC) dus erg laag.

#2 Boven je concurrentie staan

Concurrenten hebben nog altijd de mogelijkheid om ook op jouw bedrijfsnaam te adverteren. Deze stellen zij in als zoekwoord waardoor hun advertenties ook vertoond kunnen worden als een bezoeker zoekt op jouw bedrijfsnaam. Laten we vooropstellen dat dit niet netjes is maar met een branding campagne kun jij dit voor zijn en volledig voorkomen.

Bovendien zul je, omdat jouw advertentie en de landingspagina in jouw geval relevanter zijn dan die van de concurrent, altijd beter scoren wanneer het gaat om jouw merknaam. Daardoor zul je ook vrijwel altijd boven de advertentie van je concurrent vertoont worden.

#3: Verbeterde kwaliteit van het gehele SEA account

Omdat de bedrijfsnaam zoekwoorden zo relevant zijn, ligt de kwaliteitsscore van deze zoekwoorden erg hoog. Ga maar eens na, wanneer jij zoekt op een bedrijfsnaam ben je echt op zoek naar dat specifieke bedrijf en niet naar iets anders. Deze relevantie is niet alleen voordelig voor de branding campagne maar ook voor jouw gehele Google Ads account.

Wanneer de branding campagne een hogere kwaliteitsscore heeft dan de non-branded campagnes, zal deze de totale gemiddelde waarde van het SEA account namelijk verhogen.

Door een algehele betere kwaliteit score van het account zullen je advertenties vervolgens ook vaker in aanmerking komen en wordt je positiever beoordeeld door zoekmachines zoals Google. Tel uit je winst!

#4: Meer zichtbaarheid

Door te adverteren op je eigen bedrijfsnaam verhoog je de zichtbaarheid binnen de zoekresultaten. Doordat je meermaals zichtbaar bent, kunnen bijvoorbeeld andere zoekresultaten naar beneden gedrukt worden. Stel, er zijn minder relevante zoekresultaten op jouw bedrijfsnaam of negatieve resultaten waar je liever niet op gevonden wilt worden, dan komen deze dus niet als eerste in beeld. In plaats daarvan staat jouw advertentie bovenaan en ziet de bezoeker dit resultaat meteen.

#5: Sneller communiceren

Aangezien je meer controle hebt over je advertenties wanneer je dit vergelijkt met je organische zoekresultaten, kunnen acties en informatie sneller gecommuniceerd worden naar de bezoeker. Bij je SEA advertenties kun je precies instellen wat je als boodschap wilt weergeven. Zo kun je bijvoorbeeld op korte termijn over een kortingsactie communiceren.

Een bezoeker die op jouw bedrijfsnaam zoekt ziet dan meteen actuele informatie. Daarnaast kun je ook een specifieke landingspagina instellen die hierbij hoort.

Wil je dus graag de kortingsactie promoten, dan kun je ervoor kiezen om deze pagina in te stellen als bestemmingspagina. De bezoeker landt dan altijd op die pagina vanuit de advertentie.

#6: Betrouwbaarheid uitstralen

Het tonen van advertenties van een bedrijf zorgt voor een betrouwbare en professionele uitstraling. Dit is vooral een psychologisch effect. Als men zoekt naar een specifiek bedrijf en er is geen branded advertentie, zien ze alleen een massa aan organische zoekresultaten. Deze zoekresultaten hebben waarschijnlijk linkjes naar overal op de website behalve de homepagina. Dit staat dan minder professioneel dan wanneer je direct een duidelijke advertentie hebt naar de homepagina.

Je wilt juist een goed gevoel krijgen bij het bedrijf. Wanneer zij dan netjes een advertentie als eerste hebben staan, ziet dat er simpelweg professioneler en betrouwbaarder uit in de ogen van de bezoeker. Als betrouwbaar bedrijf help je geïnteresseerde bezoekers zo goed en zo snel mogelijk naar de juiste informatie leiden via een branding campagne. 

#7 [BONUS]: Boost voor display of video campagnes

Wanneer je display of video campagnes naast je search advertenties aan hebt staan, is een branding campagne ook een goede toevoeging. In 90% van de gevallen adverteer je met display of video advertenties om verkeer naar je website te halen. Je wilt bezoekers stimuleren om actie te ondernemen.

Bij Display campagnes, met het doel merkbekendheid creëren, is het uiteindelijk ook de bedoeling dat er meer bezoekers op je website komen.

Als mensen dan banners of video’s zien blijft vaak een specifiek gedeelte hangen. Ongeacht of ze nu doorklikken of niet. Dat is de merknaam. 

Er zijn nog steeds heel veel mensen die voor zichzelf bijhouden welke producten van welke merken ze nog een keer willen bekijken of kopen. Meestal onthouden of noteren ze dan de merknaam. De kans is dus groot dat ze weer een keer op jouw merknaam gaan zoeken. En dan wil jij er staan met je branded campagne.

Wil je ook aan de slag met een branded campagne?

Adverteren op je eigen bedrijfsnaam is niet altijd het eerste wat er in je opkomt wanneer je nadenkt over SEA campagnes, maar het is wel aan te raden om er altijd eentje op te zetten. Daar zijn genoeg redenen voor, wat ons betreft! Wil jij graag een SEA branded campagne opzetten, maar weet je niet precies hoe dit moet? Wij helpen je graag verder. Samen halen we dan meer klanten voor jou uit het internet!

Michelle de Zeeuw Junior SEA Specialist en Amazon Specialist

Gelezen

88 keer

Deel

Laat een reactie achter