Adverteren op Facebook

Auteur Lars Maat

Facebook adverteren is lastiger dan je op voorhand denkt. Dat komt mede omdat Facebook het adverteren op Facebook in principe gemakkelijk heeft ingericht: het is overduidelijk waar je allemaal (als paginabeheerder) moet klikken om advertenties te starten. Het adverteren op Facebook is super laagdrempelig en daardoor voor iedereen makkelijk om, zoals ik veel ondernemers hoor, ‘eens te proberen’. Maar hoe moet je de Facebook advertenties eigenlijk inrichten? Een korte handleiding over Facebook adverteren. Met op het einde: 5 tips die je kunt gebruiken bij Facebook adverteren.

Wat kan er allemaal met Facebook adverterenties?

Er zijn verschillende vormen van Facebook advertenties. Zo heb je de Facebook advertentie die bij desktop gebruikers in het nieuwsoverzicht komt, de Facebook advertentie die op je mobiel in het nieuwoverzicht verschijnt en zo zijn er nog meerdere varianten. Als adverteerder is het mogelijk om elke variant los (of in samenhang met andere opties) in te zetten. In combinatie met talloze targetting opties. Wil jij mensen targetten die fan zijn van pindakaas? Dat kan! Wil jij mensen targetten die rondom Purmerend wonen? Géén probleem! Of wil je liever vrijgezelle vrouwen tussen de 18 en 24 jaar, wonend in Amsterdam die onlangs single zijn geworden en fan zijn van Frans Bauer hebben? Je raadt het al: géén probleem. Hieronder zie je de belangrijkste en meest voorkomende plekken van Facebook advertenties. bron: www.facebook.com

Mogelijke plaatsingen van Facebook advertenties

Adverteren op Facebook: de targetting opties:

Zoals gezegd heeft Facebook talloze targetting opties. Zelf vat Facebook de targetting opties voor adverteren op Facebook samen in een aantal categorieën:

Locatie: mensen die wonen in een bepaalde regio

Locatie targetting facebook adverteren

Demografie: leeftijd, geslacht, talen, relatie, etc.

Demografische targettingopties bij Facebook adverteren

Interesses: wat vind je allemaal leuk op Facebook?

Interesses targetting opties Facebook adverteren

Gedrag: bijvoorbeeld welk type telefoon gebruikt je doelgroep?

Gedrag Facebook adverteren

Connecties target je fans of juist de niet-fans van je pagina?

Connecties facebook adverteren

Extra targetting opties: custom audiences en look-a-like audiences:

Ook is het mogelijk om een eigen doelgroep te maken. Dit noemen een Facebook Custom Audience. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een groep mensen die je op basis van hun emailadres wilt targetten (bijvoorbeeld je nieuwsbrief ontvangers targetten om fan te worden van je pagina). Ook kun je hierbij een remarketing doelgroep maken: mensen targetten die op je website zijn geweest.

Naast de custom audience kun je ook een look-a-like audience maken. Facebook gaat dan aan de hand van jouw criteria mensen opzoeken die ongeveer voldoen aan de criteria van je bestaande doelgroep.

Adverteren op Facebook start met het bepalen van je doelstelling

Maar voordat je start met je targetting, moet je een doelstelling hebben. Simpelweg adverteren zonder doelstelling is namelijk weggegooid geld. Je moet een marketingdoelstelling hebben. Facebook advertenties kunnen meerdere doelstellingen hebben. De advertentie doelstellingen van Facebook op een rijtje:

  1. Klikken naar website
  2. Websiteconversies
  3. Betrokkenheid bij paginabericht
  4. Pagina vind-ik-leuks
  5. App-installaties
  6. Betrokkenheid bij App
  7. Lokale bekendheid
  8. Reacties op evenementen
  9. Geclaimde aanbiedingen
  10. Videoweergaven

In de praktijk komt het op de afbeelding hieronder neer: kies je doelstellingen en vervolgens start je met het instellen van de targetting, zoals hierboven al besproken.

Doelstellingen bij Facebook adverteren

Facebook adverteren: wat is hét grote voordeel t.o.v. Google adverteren?

Er is een ontzettend groot verschil tussen Facebook adverteren en Google adverteren, ook wel Google AdWords genoemd. Waar in AdWords de advertenties naar voren komen als je zelf actief zoekt, komen bij Facebook de ads naar voren als de adverteerder heeft bepaald wat zijn targetting is. In feite is Facebook adverteren een push-strategie. Waar AdWords meer een pull-strategie is. Maar hét voordeel van Facebook adverteren is de talloze targetting opties die er zijn. Als jij weet wat je doelgroep is, dan kun je die met Facebook advertenties precies bereiken.

Wat kost Facebook adverteren?

Zodra je een campagne start op Facebook, is het mogelijk om zowel een dagbudget (het budget dat je per dag aan Facebook advertenties wilt spenderen) als een campagnebudget (het budget dat je per campagne wilt spenderen aan Facebook advertenties) in te stellen. Hiermee heb je dus altijd controle over het budget dat je instelt. Afhankelijk van je Facebook advertenties doelstellingen (bijvoorbeeld: méér fans, méér conversies of simpelweg méér websitebezoekers) geef je Facebook een richtprijs mee.

5 tips om rekening mee te houden bij Facebook adverteren:

1. Maak gebruik van de Facebook Power Editor

Snel een advertentie campagne maken? Dan kun je gerust alles via de Facebook website doen. Geen probleem. Maar wil je écht een goede Facebook advertentie campagne opzetten, dan is het aan te raden om te werken met de Facebook Power Editor. Let op: deze werkt alleen via Google Chrome. Met de Power Editor heb je méér targettingmogelijkheden, kun je sneller advertenties en campagne kopiëren en is het makkelijker om lopende campagnes te optimaliseren.

2. Zorg dat je alles goed kunt meten

Leuk hoor, dat je € 100 investeert in Facebook advertenties. Maar je wilt natuurlijk wel weten of je Facebook campagne ook iets oplevert. Dus moet je goed meten wat de ROI (Return On Investment) is. Binnen Facebook kun je werken met een zogenaamde conversiepixel. Plaats deze pixel op je bedankpagina van je website en Facebook meet wanneer er een klant via de advertentie campagne is gekomen. Zelf raden we altijd het gebruik van de URL Builder aan zodat je in Analytics je campagne ook kunt analyseren. Hier hebben we eerder over geschreven (zie puntje 4 van dit artikel op MarketingMed).

3. Target je doelgroep zo goed mogelijk

Maak optimaal gebruik van de targetting opties. Hoe strakker je targetting, hoe groter de kans is dat je campagne aanslaat (lees: hoe groter de kans dat je klikken en dus conversies ontvangt). Dit is niet alleen beter voor je ROI maar Facebook ‘beloont’ dit soort campagnes ook weer met lagere kosten. Want je bent tenslotte relevant voor de Facebook gebruikers blijkbaar.

4. Zorg dat je op de hoogte bent van de regels

Facebook adverenties moeten wel aan een aantal richtlijnen voldoen. Bij overtreding van deze richtlijnen worden je ads afgekeurd. En bij herhaaldelijk gebruik verdwijnt zelfs je adverteeraccount. De Facebook advertentie richtlijnen zijn allemaal online in te zien. Zo mag je niet meer dan 20% tekst in een advertentie hebben die je op het nieuwsoverzicht van de Facebook gebruikers target.

5. Nieuw bij Facebook adverteren? Lees dan de Gids voor Facebook ads

Facebook helpt je om alles goed te begrijpen. Online is er een complete gids voor Facebook adverteren te vinden. Lees die eens rustig door voor je begint met Facebook adverteren.

Facebook adverteren: en nu starten!

Hopelijk heb je er van geleerd. Wil je op de hoogte blijven van de blogs van Maatwerk Online of Facebook adverteren uitbesteden? Geef je dan op voor de nieuwsbrief. We zouden het op prijs stellen als je dit artikel deelt met je netwerk.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL