Adverteren op de merknaam van de concurrent, mag dat?

Auteur Ender Ozcam

Is het zo simpel? Een campagne opzetten in Google Ads met de merknamen van de concurrenten en meer sales of leads genereren?

Het is een veel gestelde vraag, want waarom zouden we niet meeliften op de naamsbekendheid van de concurrenten? Mogen we eigenlijk wel adverteren op de merknamen van concurrenten? En wat zegt Google hierover? Ik zocht het voor je uit!

Wat zegt Google?

Google houdt zich aan lokale handelsmerkwetten en vereist dat Google Ads advertenties geen inbreuk maken op handelsmerken van derden. Zij zeggen hierover in het Google Ads-advertentiebeleid:

“Als de eigenaar van een handelsmerk een klacht bij Google indient over het gebruik van zijn handelsmerk in Google Ads-advertenties, onderzoeken we de klacht en kunnen we bepaalde beperkingen afdwingen met betrekking tot het gebruik van het handelsmerk.”

Het gebruik van merknamen in Google Ads advertenties is dus niet toegestaan en kan afgekeurd worden. Google erkent het belang van handelsmerken en neemt inbreuk op handelsmerkrechten serieus. Er wordt ook duidelijk gemaakt dat het gebruik van een handelsmerk niet beperkt zal worden, tenzij er een gegronde klacht wordt ingediend.  Het komt weleens voor dat advertenties direct worden afgekeurd, dit heb ik vaak meegemaakt bij grote bedrijven met beschermde handelsnamen. Er zijn situaties waarbij er handelsmerken van andere bedrijven gebruikt mogen worden in advertenties. Dit is van toepassing op bijvoorbeeld resellers.

Hou er ook rekening mee dat er, bij onrechtmatig gebruik van een merknaam, een rechtszaak aangespannen kan worden door de concurrent. Lees hier meer over de rechtszaak van Fleurop tegen Topbloemen.

“We doen geen onderzoek naar, en leggen geen beperkingen op aan, handelsmerken als zoekwoorden.”

Merknamen van een concurrent in advertenties gebruiken is niet toegestaan, maar je mag deze wel als zoekwoord toevoegen. Google legt geen beperkingen op wanneer bedrijven adverteren op merknamen van concurrenten.

De voor- en nadelen van adverteren op de merknaam van je concurrent

Als een gebruiker op Google zoekt naar de concurrent dan weten we niet wat de intentie van de gebruiker is. Is diegene de merknaam toevallig ergens tegengekomen, zich aan het oriënteren of van plan om een product te kopen van de concurrent? Hoe groot is de kans op een conversie als iemand zoekt naar de concurrent, maar wel op jouw advertentie klikt?

Voordelen

  • Meer verkeer op je website: Als gebruikers zoeken naar een concurrent, zouden ze ook geïnteresseerd kunnen zijn in jouw product of dienst. Door een advertentie te vertonen kun je meer klikken realiseren en vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf.
  • De resultaten kunnen positief zijn: Het extra verkeer op je website kan leiden tot conversies, maar de resultaten verschillen per bedrijf. Ik heb concurrent campagnes gezien met positieve resultaten, maar ook campagnes met tegenvallende resultaten.

Nadelen

  • Hogere kosten per klik dan de concurrenten: De kosten per klik zullen voor de concurrent goedkoper zijn i.v.m. hoge kwaliteitsscores. Het is hun eigen merknaam die terugkomt in de advertentie en op de website. Hierdoor hebben ze een hogere advertentierelevantie en betalen ze minder per klik.
  • Biedingsstrijd: Google Ads maakt gebruik van een veilingsysteem. Door meerdere ‘bieders’ die de klikprijzen continu verhogen voor hogere posities kunnen de kosten te hoog worden.
  • De resultaten kunnen tegenvallen: Zoals hierboven onder de voordelen al werd benoemd is het dus mogelijk dat de resultaten kunnen tegenvallen.

Toch adverteren op concurrentnamen?

Heb je de voordelen opgewogen tegen de nadelen en ben je van plan om te gaan adverteren op de merknamen van concurrenten? Dan wil ik je de onderstaande tips meegeven:

  • Gebruik geen merknamen van concurrenten in je advertentieteksten.

Het is tegen het beleid van Google en daarnaast is het misleidend voor je bezoekers. Ook om eventuele rechtszaken te voorkomen is mijn advies om geen merknamen in de advertenties te verwerken.

  • Maak geen gebruik van Dynamic Keyword Insertion

Door gebruik te maken van Dynamic Keyword Insertion in de advertenties kunnen zoekopdrachten in de advertenties terugkomen. Als je adverteert op de merknaam van een concurrent dan komt de merknaam dus terug in je advertentie. Maak daarom geen gebruik van Dynamic Keyword Insertion in je ads als je besluit de merknamen van concurrenten als zoekwoorden toe te voegen.

  • Start geen biedingsstrijd door de kosten per klik en posities te verhogen

Is het echt zo belangrijk om op de 1e positie te staan? Gebruikers die aan het oriënteren zijn en open staan voor andere merken klikken niet alleen op advertenties die op de 1e positie staan, dus ben je bereid om een biedingsstrijd te starten met je concurrent door continu de kosten per klik te verhogen? Ik zou het niet doen!

  • Trek de aandacht met je belangrijkste USP’s

Dit geldt natuurlijk voor alle advertenties en extensies in je account. Analyseer de advertenties van concurrenten en denk goed na of er USP’s zijn die gebruikers zouden kunnen overtuigen om op jouw advertentie te klikken en niet die van de concurrent. Verwerk dit in de koppen en extensies zodat het goed opvalt.

Is het verstandig om te adverteren op concurrentnamen?

Een vraag die ik vaak te horen krijg, waarbij ik moet denken aan een scene van de film Jurassic Park wanneer Ian Malcolm, gespeeld door Jeff Goldblum, zegt:

“Your scientists were so preoccupied with whether or not they could, they didn’t stop to think if they should.”

Denk dus goed na over de gevolgen en de voor- en nadelen. Wat zijn je verwachtingen? Wat als de concurrent besluit om op jouw merknaam te adverteren? Ben je bereid om een biedingsstrijd te starten? Als je toch besluit om het te doen, zorg er in ieder geval voor dat je het goed doet door de bovenstaande tips toe te passen. Stuur gerust een bericht als je hulp nodig hebt. Wij helpen je graag!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL