AAR – Wat is het en hoe zet je het in?

- Mies Koopman - 22 april 2022 - Laatste update op 25 mei 2022

In dit artikel

Google Ads is steeds meer aan het automatiseren. Zo zijn vorig jaar Auto Applied Recommendations (AAR) uitgerold door Google, die iedereen nu in zijn of haar Google Ads account kan doorvoeren. In het Nederlands heet dit ook wel Automatische Doorgevoerde Aanbevelingen. Als SEA-Specialist kan je er nu dus voor kiezen om bepaalde aanbevelingen automatisch door te laten voeren. Dit scheelt jou als SEA-Specialist tijd, maar je geeft ook een beetje de controle uit handen. Wat is AAR nu precies en hoe zet je het in? Daar kan deze blog je bij helpen.

Auto Applied Recommendations

Het woord zegt het dus al, maar Auto Applied Recommendations zijn aanbeveling opties binnen Google Ads die je automatisch kan toepassen. 

In de tab “Aanbevelingen” in je Google Ads account zie je vaak een aantal mogelijke optimalisaties staan, waarvan Google adviseert om ze door te voeren. Met AAR kun je dit stuk automatiseren, door bepaalde optimalisaties uit handen te geven. Als Google denkt dat dit aanbevelingen zijn die jouw account verbeteren dan betekent dit dat Google deze automatisch zal doorvoeren, zonder jouw expliciete toestemming.

AAR zal dan ook automatisch de optimalisatie score, ook wel optiscore genoemd, in jouw account verbeteren en zorgen voor een betere kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit van het account, hoe beter de campagnes zullen presteren. Des te meer kans je maakt op meer conversies en hogere relevantie binnen Google. De optimalisatie score is dus een belangrijke statistiek voor Google Ads. AAR zal altijd zijn automatische aanbevelingen hierop afstemmen om de optiscore zo hoog mogelijk te houden. Onderstaande afbeelding laat de verschillende AAR typen en opties zien.

AAR Opties

Er zijn 3 verschillende typen aanbevelingen die onder te verdelen zijn in; bieden & budget, zoekwoorden & targeting en advertenties & extensies. Binnen deze typen zijn er verschillende opties die je kan kiezen. Wat goed is om te weten is dat je deze opties altijd kan aanpassen. Als jij een aanbevelingsoptie hebt aangevinkt waar je niet tevreden mee bent dan kan je deze altijd weer verwijderen of een andere toevoegen. Daarnaast zal Google nooit jouw budget binnen je account verhogen met AAR, maar altijd werken met het budget wat er staat. Het klinkt misschien eng, want je geeft de controle een beetje uit handen. Over sommige opties moet je goed nadenken én blijven checken, maar er zijn ook optimalisatie die je prima kan doorvoeren zonder constant het account te checken. Voorbeelden van deze opties zijn; remove redundant keywords, remove conflicting negative keywords, data driven attribution en use optimized ad rotation.

Hoe zet je AAR in?

Met AAR kun je op maat gemaakte aanbevelingen voor jouw account toepassen zonder hier extra uitzoek tijd voor kwijt te zijn. Dit klinkt goed toch?

Toch moet je altijd kritisch blijven nadenken. Niet alle AAR opties zullen relevant zijn voor jouw account. Het is dan ook niet aan te raden om in één keer alle opties door te voeren, maar om eerst goed na te denken wat past bij jouw account. De aangegeven opties hiervoor kan je altijd laten draaien. Mocht er een aanbeveling zijn doorgevoerd waar je het niet mee eens bent of wat je wilt checken, dan kan je deze altijd terug vinden in het AAR dashboard of in de wijzigingsgeschiedenis. Hier kan je altijd zien welke optimalisaties door Google op welk moment zijn doorgevoerd.

Voor- en Nadelen van AAR op een rijtje

AAR heeft zo zijn voor- en nadelen. Deze zet ik hieronder voor je op een rij:

AAR Voordelen

  1. Minder tijd kwijt om de aanbevelingen te bestuderen en door te voeren;
  2. Je kan testen met verschillende AAR opties. Op deze manier kan je goed kijken wat voor jouw account het beste werkt. Testen is voor een SEA-Specialist van groot belang en soms moet je risico’s nemen om het beste uit een account te halen. Hoe ver je wilt gaan, dat bepaal jezelf;
  3. Hogere optiscore des de meer kans op conversies;
  4. Google voert de beste aanbevelingen voor jouw account door volgens het algoritme.

AAR Nadelen

  1. Je geeft de controle uit handen aan Google;
  2. Er worden aanbevelingen doorgevoerd waar je het niet mee eens bent;
  3. Extra controles uitvoeren om de doorgevoerde aanbevelingen te controleren.

Hulp nodig bij het implementeren van AAR?

Wij snappen dat AAR misschien nog wat verwarrend kan zijn, omdat er zoveel verschillende opties zijn. Wil je een keer sparren over de beste opties of wil je ons advies ontvangen? Wij helpen je graag verder! Samen kijken we welke Auto Applied Recommendation het beste bij jouw account past. 

Mies Koopman SEA Specialist

Gelezen

15 keer

Deel

Hoe win je de buy box op Amazon.nl? [onderzoek]


- 7 april 2022 - Laatste update op 11 april 2022
Gelezen 40 keer
Bianca Bergshoeff SEA en Social Advertising Specialist

Marketplaces vs. SEA – welk platform kun je het beste gebruiken in je marketingmix


- 7 maart 2022
Gelezen 23 keer
Bianca Bergshoeff SEA en Social Advertising Specialist

Het einde van Expanded Text Ads (ETA) is in zicht: wat nu?


- 23 februari 2022
Gelezen 49 keer
Thomas van Uunen SEA Specialist