Aan de slag als digital nomade? [5 tips]

Auteur Willem Nales

Remote werken is sinds de Corona crisis voor veel bedrijven de norm geworden. Veel werknemers blijken eigenlijk alleen een laptop en een internetverbinding nodig te hebben om hun werk te doen. In het nieuwe werken is het dan ook niet meer nodig om je werkzaamheden op kantoor uit te voeren. Tijdens de Corona pandemie hebben veel werknemers en werkgevers ervaren dat veel werk vanuit huis kan worden uitgevoerd. Vergaderingen kunnen prima online via Teams of Skype gedaan worden en de thuiswerkplek bleek een oase van rust. Thuis werken  scheelt bijvoorbeeld reistijd met als bijkomend voordeel dat er minder auto’s op de wegen rijden . Anderen gingen hierin nog verder en ontdekten dat ook buitenhuis of zelfs in andere landen werken, geen obstakel vormde om een goede prestatie te leveren op werk.

De voordelen van werken in een andere omgeving

Werken  in een andere omgeving heeft voordelen voor de gezondheid maar ook weer de productiviteit. Zo zorgt werken in een andere omgeving bijvoorbeeld voor meer  creativiteit. Werken in een andere omgeving kan daarnaast ook erg ontspannend zijn. Na je werk een wandeling over een Grieks strand maken is bijvoorbeeld beter voor een mens dan 3 uur in de file rondom Utrecht staan.

Aan de slag als digital nomade?

Werkend reizen is echt niet alleen voor zzp’ers. Aandacht voor het welzijn van je werknemers staat inmiddels al jaren hoog op de agenda. Want blije mensen presteren beter. Zo simpel is het wel. En als dat betekent dat iemand blij wordt van werken in een warm klimaat, en aan het eind van de dag de laptop dichtklappen om een stad te gaan ontdekken of bergwandeling te maken, why not?!

We spreken van een digitale nomade wanneer iemand zijn of haar digitale werk vanuit één of meerdere plekken in het buitenland uitvoert. De Corona lockdown heeft veel mensen doen beseffen dat reizen een voorrecht is. Een moderne werkgever denkt hierin graag mee met hun medewerker. Werkgevers realiseren zich dat alleen een goed salaris bieden  niet altijd genoeg is. Door soepele werkomstandigheden kan de keuze voor een nieuwe werknemer eerder op hun bedrijf vallen.

Werken in het buitenland is leuk maar kan ook spannend zijn. Lees onderstaande vijf tips en voorkom stress tijdens je avontuur als digitale nomade.

Digital Nomade Tip 1 – Laat thuis goed achter

 Zorg dat de mensen met wie je contact hebt zoals je collega’s en klanten weten wat jij van plan bent. Stel ze gerust door jouw manier van remote werken te benoemen. Op welke dagen ben je aan het werk en tussen welke Nederlandse tijdstippen ben jij goed bereikbaar? Benoem dit in de periode voor dat je op reis gaat en stuur op je laatste dag in Nederland nog even een mail rond. Je zult hier vaak nog leuke tips en berichten aan overhouden ook!

Digital Nomade Tip 2 – Zorg voor een goede internetverbinding

Misschien een no brainer wanneer je als digitale nomade aan de slag wilt maar een goede internetverbinding is een must. Veel accommodaties zullen wifi aanbieden, maar of deze verbinding goed genoeg is om een video call aan te kunnen is maar de vraag. Mijn advies is om unlimited data aan te schaffen bij jouw mobiele provider. Bij veel werkgevers kun je dit zelfs nog declareren ook.

Digital Nomade Tip 3 – Kies de juiste accommodatie

Tijdens je avontuur als digital nomade kan het soms best lastig zijn een betaalbare accommodatie te vinden. Zelf heb ik ondervonden dat je tijdens werkdagen het best in een betaalbare Airbnb kunt verblijven. In een appartement heb je vaak een goede wifi verbinding en kun je geld besparen door boodschappen te doen en soms zelf iets te eten klaar te maken. In het weekend verbleef ik vaak in een hostel. In een hostel ontmoet je makkelijk nieuwe mensen, iets wat best fijn kan zijn als je een lange periode zelf op reis bent. Zelf ben ik fan van de hostels van Selina. Selina heeft 109 vestigingen over de hele wereld. Het grote voordeel van deze hostel keten zijn de co-work plekken van Selina. Elk hostel heeft fijne werkplekken en zelfs meeting rooms die je kunt reserveren.

Digital Nomade Tip 4 – Zorg dat je over de juiste spullen beschikt

Eerder gaf ik al aan dat het belangrijk is een goede internetverbinding te hebben. Ga voordat je op reis gaat ook goed na wat je nog meer nodig hebt om te werken. Zo heeft je laptop stroom nodig om te werken. Niet overal ter wereld kun je Europese stekkers gebruiken. Sla daarom altijd een wereldstekker in. Daarnaast wil je in het buitenland niet zonder batterij komen te zitten. Neem een powerbank mee om dit te voorkomen. Wanneer je tip 3 niet hebt nageleefd en je toch in een party hostel terecht komt is een noise cancelling headphone ook prettig om mee te hebben. Zelf neem ik mijn elektrische apparatuur zoals een laptop, tweede scherm en een Nintendo Switch met Mario Kart mee in mijn handbagage. Mijn overige bagage draag ik met mij mee in een backpack.

Digital Nomade Tip 5 – Denk aan het tijdsverschil

Wanneer je gaat werken in het buitenland zul je waarschijnlijk te maken krijgen met tijdverschil met jouw klanten en collega’s in Nederland. Zelf heb ik een maand lang in Griekenland gewerkt waar het één uur later is dan in Nederland. Ideaal wanneer je om 9 uur Griekse tijd start met werken omdat je een uur eerder start (en eindigt) dan in Nederland. Wanneer je om 10 uur Griekse tijd begint met werken start je alsnog tegelijk met de meeste Nederlandse klanten en collega’s.

Onderstaande afbeelding van landenkompas.nl geeft het tijdsverschil in de wereld overzichtelijk weer:

Ben je van plan om remote te werken, houdt dan goed rekening met de tijd die overlapt met Nederland om hier je meetings in te plannen.  Soms zul je jouw werktijden moeten aanpassen om met een klant te kunnen praten. Zelf had ik mij voorgenomen dat de mensen met wie ik werk in Nederland geen last mogen hebben van mijn aangepaste werkvorm. Wel mogen ze af en toe flink jaloers zijn van je werkplek natuurlijk!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL