7 redenen waarom jouw Google Advertenties niet worden weergegeven!

- Thomas van Uunen - 23 juni 2021

In dit artikel

Als je met Google advertenties bezoekers naar je website toe wilt navigeren, is het natuurlijk wel belangrijk dat je advertenties worden weergegeven. Soms vertoond Google jouw advertenties niet. Geen stress! Dit kan een aantal oorzaken hebben. In deze blog geef ik je antwoord op de vraag waarom jouw advertenties niet vertoond worden en wat je daar aan kan doen.

Mijn advertenties worden niet weergegeven, wat nu?!

Voordat je in paniek raakt wil ik je vragen om de volgende veel voorkomende oorzaken te lezen. Dit bespaart je een hoop tijd en werk! 

  • Kloppen de factuurgegevens?

Wanneer je Google Ads gebruikt betaal je rechtstreeks kosten aan Google. Je account is pas actief wanneer de factuurgegevens door Google zijn goedgekeurd. Er zijn twee manieren om te betalen. Met een creditcard of met een bankrekening. Controleer bij een creditcard altijd of de betaalmethode is goedgekeurd. Als je gebruik maakt van een bankrekening moet deze eerst geverifieerd worden. Let op, dit proces kan tot 5 werkdagen duren!

  • Is je advertentie al goedgekeurd?

Wanneer je een nieuwe advertentie maakt, beoordeelt Google altijd of deze advertentie niet in strijd is met het beleid dat zij op dat moment hanteren. Controleer dus altijd eerst de status van je nieuwe advertentie. Is de status ‘Geschikt’? Dan weet je dat je advertentie is goedgekeurd! Het klinkt misschien logisch, maar check ook gelijk even of je advertentie niet onderbroken is.

  •  Google herkent je IP-adres

Als je in de zoekresultaten van Google regelmatig naar je eigen advertenties zoekt, dan kan Google er voor kiezen om deze niet meer aan je te tonen. Wanneer je niet op de advertentie klikt is dit voor Google een indicatie dat je niet geïnteresseerd bent. Dit koppelt Google aan het IP-adres waar je mee zoekt. Gebruik daarom altijd de incognito modus wanneer je dit doet.

Wat ook mogelijk is, is dat je IP-adres is uitgesloten in je Google Ads account. Controleer dit dan even bij de campagne instellingen.

  • Hoe staat je locatietargeting ingesteld?

Een andere reden waarom je advertenties niet vertoond worden, is dat je advertenties gericht zijn op een specifieke regio of een bepaald land. Als jij je tijdens het zoeken niet in dezelfde regio bevindt, is het mogelijk dat je advertenties niet worden weergegeven.

  • Het dagbudget is bereikt

Zolang er budget is vertoont Google je advertenties. Maar soms is je dagbudget op. In dit geval stopt Google met je advertenties weergeven. Controleer daarom eerst even je uitgaven van de afgelopen periode.

  • Heb je een advertentieplanning ingesteld?

Adverteerders met een beperkt budget doen er goed aan om een advertentieplanning in te schakelen. Hiermee kan je precies aangeven op welke dag of tijdstip je wil adverteren. Zo ga je efficiënter met je budget om en kan je eenvoudig op de voor jou drukste dagen en tijdstippen adverteren. Controleer daarom eerst even of dit het geval is. De kans is groot dat je buiten deze advertentieplanning om zoekt!

  • Een lage kwaliteitsscore

Heb je alle bovengenoemde punten gecontroleerd maar kom je jouw advertenties nog steeds niet tegen? Dan is het goed mogelijk dat je advertenties een lage kwaliteitsscore hebben. Net als het bod dat je hebt ingesteld is de kwaliteitsscore ontzettend belangrijk om veel vertoond te worden. De kwaliteitsscore wordt berekend op basis van de volgende prestaties:

  • Verwachte klikfrequentie (CTR). Dit is de kans dat iemand op je advertentie klikt wanneer deze wordt vertoond.
  • Advertentierelevantie betekent hoe goed jouw advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht.
  • Ervaring op landingspagina. Kunnen mensen gemakkelijk de juiste informatie op jouw bestemmingspagina vinden?

Het is dus belangrijk om een goede kwaliteitsscore te hebben. Met een goede kwaliteitsscore worden je advertenties niet alleen vaker vertoond, ook de kosten per klik zullen zeer waarschijnlijk afnemen. Dit leidt tot meer verkeer en hopelijk meer conversies! Zie jij in jouw Google Ads campagnes een lage kwaliteitsscore maar weet je niet goed hoe je dit moet verbeteren? Neem dan eens contact op met een van onze SEA specialisten!

Thomas van Uunen SEA Specialist

Gelezen

59 keer

Deel

click

Einde van Last click Attribution in Google Ads?


- 7 oktober 2021
Gelezen 26 keer
Michelle de Zeeuw SEA en Marketplaces Specialist
microsoft-optimization-score

Microsoft Ads komt ook met Optimization Score


- 23 september 2021
Gelezen 60 keer
Michelle de Zeeuw SEA en Marketplaces Specialist

7 redenen waarom jouw Google Advertenties niet worden weergegeven!


- 23 juni 2021
Gelezen 59 keer
Thomas van Uunen SEA Specialist