6 Best Practices voor conversiegerichte campagnes op Facebook & Instagram!

- Bianca Bergshoeff - 14 mei 2019

In dit artikel

De afgelopen maanden is Facebook geregeld in het nieuws geweest door verschillende schandalen op privacy-vlak. Er werden datalekken ontdekt en dat zorgde voor de nodige ophef. Is dit een reden om Facebook & Instagram Ads uit je marketing strategie te schrappen? Niet als je het mij vraagt!

Het aantal gebruikers in verschillende leeftijdsgroepen dat actief is op Facebook mag misschien wel licht dalen, het is nog steeds een platform waar je flink wat rendement kan behalen. En laten we eerlijk zijn, dat is waar iedere ondernemer en marketeer naar op zoek is, toch?

Facebook is een platform dat veel kansen biedt om flink rendement te behalen. Desondanks het aantal actieve gebruikers in de afgelopen 4 jaar aan het afnemen is. Marketingfacts deelde eerder dit jaar een artikel waarin deze daling gevisualiseerd werd. De daling is het grootst in de leeftijdsgroep 15-19 jaar, voor deze leeftijdsgroep is vooral Snapchat favoriet. In de leeftijdsgroepen 20-39 en 40-64 is ook een daling zichtbaar, al is deze minder groot. Uit onderstaande infographic kunnen we nog steeds opmaken dat meer dan de helft van de mensen dagelijks gebruik maakt van Facebook. Een signaal dat we dus niet moeten negeren en tegelijkertijd een kans die we als marketeer moeten benutten!

Ben jij benieuwd welke kansen er liggen binnen Facebook & Instagram en wil je weten hóé je deze kunt opnemen in je strategie? In mijn blog wil ik graag de best practices met je delen om meer uit je conversiecampagnes te halen! Met deze 6 tips kun je direct aan de slag!

#1. Facebook en Instagram Pixel goed en volledig instellen

Dit is een easy step, maar helaas zien we toch heel vaak dat een Pixel niet correct of in zijn geheel op de website geïnstalleerd wordt. Het is ontzettend belangrijk om alle stappen binnen de customer journey door te meten op je website. Dit is voor iedere website even belangrijk, of je nu een webshop beheert of een website met als doel Leadgeneratie. Wil je weten waar je op moet letten bij het installeren van de Pixel? Neem dan zeker het volgende goed in gedachten!

De Facebook Pixel meet verschillende gebeurtenissen door, per branche kennen we een aantal standaardgebeurtenissen. Denk voor een webshop bijvoorbeeld aan ViewContent wanneer een productpagina wordt bekeken, of AddToCart wanneer een product wordt toegevoegd aan het winkelmandje. Natuurlijk vergeten we Purchase niet wanneer een aankoop is voltooid! Bij het (handmatig) instellen van de gebeurtenissen die je wilt meten, kun je een keuze maken voor de branche die past bij jouw organisatie. Vervolgens vormt er een lijst met gebeurtenissen die volgens Facebook hierbij passen.

Wanneer je gebruik maakt van Google TagManager kun je deze gebeurtenissen makkelijk instellen. Je kunt in ditzelfde venster ook klikken op de knop om de instructies te mailen. Handig als je dit wilt doorsturen naar je webbouwer!

Goed, stel je hebt een website voor leadgeneratie, dan is een standaardgebeurtenis van Facebook “Leads”. Maar ik kan me goed voorstellen dat je verschillende ‘typen’ leads kunt genereren. De ene lead is warmer dan de ander en daarom is het interessant dit te splitsen. Dit kun je realiseren door een aangepaste conversie aan te maken. Dit geeft je ook de mogelijkheid om deze conversies apart te rapporteren en naar te optimaliseren.

#2. Breng je doelgroep in beeld

Waar je binnen Google Ads op een andere manier nadenkt over je te targeten doelgroep, kun je dat binnen Facebook een stuk specifieker maken. Kijk daarom goed (probeer objectief te blijven) naar het product of de dienst die je aanbiedt, voor wie is mijn product/ dienst van waarde? Een kleine greep uit de kenmerken waarop je kunt targeten:

#3. Stem je campagnes af op de Customer Journey

Weet jij hoe de klantreis (Customer Journey) van jouw klanten eruit ziet? Wanneer je gaat starten met adverteren is het hoog tijd dit duidelijk in kaart te brengen: hoe komt de klant op jouw website en hoe worden zij geleid naar de aankoop/ conversie?

Hoe lang duurt het eigenlijk voor ze aan aankoopbeslissing hebben genomen? Dit is waardevolle informatie om je campagnes op aan te laten sluiten! Op deze manier kun je je campagne uitspreiden over een langere periode, om gedurende deze tijd top of mind te blijven bij je potentiële klant.

Iemand die nog niet bekend is met jouw bedrijf, zal minder snel direct een aankoop doen wanneer hij of zij voor het eerst een advertentie ziet. Daarom is het verstandig je campagnes op die manier op te bouwen. Verder in de Customer Journey (funnel) wordt je doelgroep steeds kleiner en relevanter: je boodschap kan dus ook steeds salesgerichter. Op die manier bouw je verschillende campagnes van branding tot en met conversie gerichte campagnes.

#4. Start met remarketing op basis van gebeurtenissen

Wanneer je je pixel goed hebt ingesteld (waar we natuurlijk vanuit gaan😉), kun je per gebeurtenis een doelgroep aanmaken, om daar je campagnes op te richten.

Stel, je runt al een geruime tijd een schoenen webshop. Je wilt groeien en besluit daarom om te starten met adverteren, op die manier kun je in het vizier komen van een grote groep potentiële klanten. Om nieuwe klanten te bereiken die jouw webshop nog niet kennen (ookwel open prospecting genoemd), kies je ervoor om wat breder te adverteren. Dit doe je door een bepaalde regio of bepaald land te nemen en eventueel wat interesses. There you go!

Je bent al een tijd actief en hebt al een aardig klantenbestand opgebouwd. Ook heb je maandelijks enkele duizenden bezoekers op de website. Dit geeft je de mogelijkheid om remarketing op basis van gebeurtenissen in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan iemand die producten heeft toegevoegd aan zijn/ haar winkelmand, maar niet heeft afgerekend. Het is super interessant om deze personen opnieuw te bereiken met bijvoorbeeld een kortingscode. Hiermee kom je opnieuw in beeld en verlaag je de drempel om alsnog die aankoop te doen.

Veel gebruikte doelgroepen zijn:

  • Product bekeken, maar niet gekocht
  • Toegevoegd aan winkelmandje, maar niet gekocht
  • Betaalproces gestart, maar afgehaakt
  • Vergelijkbaar aan klanten
  • Fans & Followers van social media
  • Vergelijkbaar aan Fans & Followers

Ditzelfde kun je uiteraard ook opzetten voor leadgeneratie. Wanneer je de stappen die een klant uitvoert op jouw website goed in kaart kunt brengen, heb je de mogelijkheid om gebeurtenissen uit de Pixel hier in te stellen. Je kunt binnen Facebook doelgroepen aanmaken per gebeurtenis, wat het zeer aantrekkelijk is om te gebruiken in je marketingstrategie!

#5. Besteed aandacht aan je creatives

Het is de bedoeling dat je advertenties je omzet gaan opleveren, dus besteed daar ook genoeg aandacht aan. Maak ze aantrekkelijk en bedenk wat je doelgroep graag zou willen zien. Kijk dan ook kritisch naar je advertentie en vraag jezelf af: “zou ik op deze advertentie klikken?”. Kies dan ook niet voor 1 advertentietype, maar test verschillende soorten voor optimaal inzicht.

Social Ads werken via een push-systeem: personen die binnen je doelgroep vallen krijgen de advertenties gewoon voorgeschoteld. Houd daarom ook goed de frequentie van je ads in de gaten én ververs je advertenties eens in de zoveel tijd: hiermee voorkom je advertentiemoeheid!

#6. Optimization is Key

Als laatst, maar zeker niet onbelangrijk: optimaliseer je campagnes op de juiste manier. Bekijk welke combinaties goed presteren en rendement opleveren. Wees niet bang om hier keuzes in te maken: je komt er namelijk maar op 1 manier achter of iets werkt & dat is door te testen!

Met deze best practices kom je al een heel eind met je Social campagnes 😉 Wil je meer weten over social campagne, sparren over een passende strategie óf kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je campagnes? We gaan de uitdaging graag aan!

Bianca Bergshoeff SEA specialist

Gelezen

28 keer

Deel

Laat een reactie achter