Linkbuilding is één van de belangrijkste zaken in het draaien van een goede SEO-campagne. Je websiteautoriteit bepaalt grotendeels of je in staat bent om op belangrijke zoektermen mooie posities te bereiken. Helaas zijn er nog veel marketingpartijen die gebruik maken van slechte linkbuildingstrategieën. In eerste instantie lijken de linkjes die ze regelen een positief effect te hebben, maar op lange termijn werkt dit altijd averechts. Daarom heb ik de belangrijkste punten rondom slechte backlinks voor je verzameld. Ik vertel je precies wat slechte backlinks zijn, hoe je ze herkent en wat de gevolgen hiervan zijn. Ook zal ik je een aantal voorbeelden geven van slechte linkbuildingstrategieën zodat je ze zelf kunt gaan herkennen.
Wat is slechte linkbuilding en hoe herken je het?
Slechte linkbuilding houdt eigenlijk in dat de linkbuildingstrategieën die worden uitgevoerd niet aan de kwaliteitseisen voldoen die Google stelt. Google is in haar Quality Guidlines duidelijk over wat het verwacht van website eigenaren omtrent links:
“Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.”
Dit zijn linkjes die niet op een natuurlijke manier zijn ontstaan en als doel hebben de zoekresultaten te manipuleren. Slechte backlinks zijn daarom altijd te herkennen wanneer je jezelf de vraag stelt: “Zouden deze linkjes er ook zijn als er geen zoekmachines zouden bestaan?”. Is dit op jouw website niet het geval dan gaat deze linkbuildingstrategie op lange termijn averechts werken. Denk logisch na en laat je goed adviseren.
De gevolgen van een slechte linkbuilding strategie
Voorbeelden van slechte linkbuilding
Slechte linkbuilding komt voor in vele vormen en maten binnen zoekmachine optimalisatie. Vaak zijn het links die je met weinig moeite kunt verkrijgen. Naast dat ze eenvoudig te verkrijgen zijn, hebben ze ook niet veel waarde . Hierdoor gaan ze op lange termijn ook niet de resultaten opleveren waar je op hoopt. En ook al doen ze dat wel, de concurrentie kan deze links ook gemakkelijk bouwen. Dat zorgt dan ook helaas niet voor een groot concurrentievoordeel.
Slechte linkbuildingstrategie #1: Partner/linkpagina’s
Slechte linkbuildingstrategie #2: Enkel startpagina’s
Slechte linkbuildingstrategie #3: Backlinks uit bijvoorbeeld China
Het is mogelijk om duizenden backlinks voor een lage prijs aan te schaffen. Je komt dan al snel uit bij partijen uit China of India. Zij bieden je duizenden links aan voor een paar euro. Dit lijkt een super goede deal, maar in werkelijkheid heb je Google een vrijbrief geschonken om jouw website van een penalty te voorzien. Mocht je hiermee te maken hebben gehad heeft Google gelukkig de ‘Google Disavow’ tool gemaakt. Zo kun je links naar je site afwijzen voor het algoritme van de zoekmachine. Pas hiermee wel op, want je wilt natuurlijk geen links afwijzen die wel van waarde zijn. 😄
Slechte linkbuildingstrategie #4: Backlinks van websites zonder verkeer
Slechte linkbuildingstrategie #5: Backlinks in reacties
Hoe nu verder?
Wil je weten of voor jouw website schunnige linkbuildingtechnieken zijn gebruikt? Laat het ons weten. Eén van onze SEO specialisten analyseert dit geheel kosteloos voor je. Neem vrijblijvend contact met ons.