5 voorbeelden van slechte linkbuilding

- Frank van Dijk - 26 januari 2022
Slechte linkbuilding

In dit artikel

Linkbuilding is één van de belangrijkste zaken in het draaien van een goede SEO-campagne. Je websiteautoriteit bepaalt grotendeels of je in staat bent om op belangrijke zoektermen mooie posities te bereiken. Helaas zijn er nog veel marketingpartijen die gebruik maken van slechte linkbuildingstrategieën. In eerste instantie lijken de linkjes die ze regelen een positief effect te hebben, maar op lange termijn werkt dit altijd averechts. Daarom heb ik de belangrijkste punten rondom slechte backlinks voor je verzameld. Ik vertel je precies wat slechte backlinks zijn, hoe je ze herkent en wat de gevolgen hiervan zijn. Ook zal ik je een aantal voorbeelden geven van slechte linkbuildingstrategieën zodat je ze zelf kunt gaan herkennen.

Wat is slechte linkbuilding en hoe herken je het?

Slechte linkbuilding houdt eigenlijk in dat de linkbuildingstrategieën die worden uitgevoerd niet aan de kwaliteitseisen voldoen die Google stelt. Google is in haar Quality Guidlines duidelijk over wat het verwacht van website eigenaren omtrent links:

“Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.”

Dit zijn linkjes die niet op een natuurlijke manier zijn ontstaan en als doel hebben de zoekresultaten te manipuleren. Slechte backlinks zijn daarom altijd te herkennen wanneer je jezelf de vraag stelt: “Zouden deze linkjes er ook zijn als er geen zoekmachines zouden bestaan?”. Is dit op jouw website niet het geval dan gaat deze linkbuildingstrategie op lange termijn averechts werken. Denk logisch na en laat je goed adviseren.

De gevolgen van een slechte linkbuilding strategie

Slechte links hebben een negatieve invloed op de organische vindbaarheid van je website. In het slechtste geval ontvang je zelfs een penalty van Google. Dit gebeurt niet snel, maar het risico wil je zeker niet lopen. Mocht je daarom merken dat de links die een online marketing partij voor jou plaatst niet aan de eisen van Google voldoen? Dan is het verstandig om aan de bel te trekken. Je betaalt dan voor iets wat op de lange termijn enkel je online vindbaarheid zal verslechteren.

 

Voorbeelden van slechte linkbuilding

Slechte linkbuilding komt voor in vele vormen en maten binnen zoekmachine optimalisatie. Vaak zijn het links die je met weinig moeite kunt verkrijgen. Naast dat ze eenvoudig te verkrijgen zijn, hebben ze ook niet veel waarde . Hierdoor gaan ze op lange termijn ook niet de resultaten opleveren waar je op hoopt. En ook al doen ze dat wel, de concurrentie kan deze links ook gemakkelijk bouwen. Dat zorgt dan ook helaas niet voor een groot concurrentievoordeel.

Slechte linkbuildingstrategie #1: Partner/linkpagina’s

In het rijtje achterhaalde linkbuildingstrategieën mag de ouderwetste partnerpagina natuurlijk niet ontbreken. Met deze strategie plaats je een partner pagina op je website die je vervolgens vult met linkjes naar partijen waar je een linkruil mee uitvoert. Je krijgt dan een pagina met tientallen of misschien wel honderden linkjes op je website met allerlei zoekwoorden in anchorteksten verwerkt. Dit past natuurlijk niet in het straatje van wat Google verstaat onder kwalitatieve en natuurlijke links.

Slechte linkbuildingstrategie #2: Enkel startpagina’s

Wat we ook regelmatig terug zien komen zijn websites die alleen maar startpagina linkjes ontvangen. Waar startpaginalinks in veel gevallen voor een mooi divers linkbuildingprofiel kunnen zorgen, heeft een linkbuildingprofiel wat enkel uit startpaginalinks bestaat een averechts effect. Zorg daarom dat niet meer dan een bepaald percentage van de links die je ontvangt van startpagina’s afkomstig zijn. Hoe hoog dit percentage mag zijn is afhankelijk van de branche waar je in zit. We kunnen dit eventueel voor je onderzoeken!

Slechte linkbuildingstrategie #3: Backlinks uit bijvoorbeeld China

Het is mogelijk om duizenden backlinks voor een lage prijs aan te schaffen. Je komt dan al snel uit bij partijen uit China of India. Zij bieden je duizenden links aan voor een paar euro. Dit lijkt een super goede deal, maar in werkelijkheid heb je Google een vrijbrief geschonken om jouw website van een penalty te voorzien. Mocht je hiermee te maken hebben gehad heeft Google gelukkig de ‘Google Disavow’ tool gemaakt. Zo kun je links naar je site afwijzen voor het algoritme van de zoekmachine. Pas hiermee wel op, want je wilt natuurlijk geen links afwijzen die wel van waarde zijn. 😄

Slechte linkbuildingstrategie #4: Backlinks van websites zonder verkeer

Ook links ontvangen van websites zonder verkeer geven een verkeerd signaal af. Veel partijen plaatsen enkel links van websites die zij zelf in beheer hebben en over een hoge DR beschikken. Vaak zijn dit echter websites gevuld met content die puur gemaakt zijn voor linkbuilding. De websites ontvangen verder dan ook geen verkeer omdat ze geen kwalitatieve content hebben. Deze domeinen kunnen dan wel een hoge DR (domein rating) hebben, maar deze zal in de loop van de tijd waarschijnlijk afnemen. Deze links kunnen soms best nog wat waarde hebben, maar let op: dit zijn geen links van de allerhoogste kwaliteit.

Slechte linkbuildingstrategie #5: Backlinks in reacties

Een ouderwetste, maar nog steeds veelgebruikte strategie, is linkjes plaatsen in reacties onder bijvoorbeeld een forum of blog. Er wordt dan een reactie geplaatst met daarin het linkje van jouw website. Ook hiervoor geldt dat dit links zijn die enorm makkelijk te verkrijgen zijn zonder dat ze echt waarde hebben. Tegenwoordig krijgen deze links vaak een ‘nofollow’-tag mee waardoor Google er sowieso al minder waarde aan hecht.

Hoe nu verder?

Wil je weten of voor jouw website schunnige linkbuildingtechnieken zijn gebruikt? Laat het ons weten. Eén van onze SEO specialisten analyseert dit geheel kosteloos voor je. Neem vrijblijvend contact met ons.

Frank van Dijk SEO Consultant

Gelezen

182 keer

Deel

Hoe schrijf ik goede SEO-content?


- 10 mei 2022
Gelezen 12 keer
Eileen Jaquet Content specialist

Is het gebruik van emoji’s in page titles & meta descriptions verstandig of niet?


- 18 mei 2022
Gelezen 15 keer
Ajla Sabanovic Copywriter / SEO specialist

Ontdek de nieuwste feed mogelijkheid van Google: Google Discover


- 4 februari 2022
Gelezen 107 keer
Willem Nales SEO specialist