4 Tips om succesvol te adverteren op Social Media!

- Nick Heurter - 26 oktober 2018

In dit artikel

Adverteer jij online via diverse kanalen zoals Google Ads en Facebook? Houd je er dan wel rekening mee dat je ieder kanaal anders benaderd? Adverteren op Social Media vraagt namelijk om een andere strategie dan wanneer je adverteert in Google Ads. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat de gebruiker zich op een ander punt in de customer journey bevindt. Denk er maar eens over na: als je iets wilt kopen, dan ga je het opzoeken in Google. Je bent dan al veel bewuster met je zoektocht bezig dan wanneer je een (mooie) advertentie op Facebook ziet. Daarnaast hebben de verschillende kanalen andere (targetings) mogelijkheden. Wil jij weten hoe je adverteren op Social Media moet benaderen? En welke veelgemaakte fouten je niet moet maken? Lees dan deze blog!

Benader Social Media Advertising niet op dezelfde manier als Search

Wanneer jij als adverteerder een advertentie plaatst op Social Media, dwing je de gebruiker om jouw advertentie te zien. De gebruiker is immers niet op zoek naar je product of dienst. De enige reden dat de gebruiker de advertentie ziet is omdat deze binnen de doelgroep valt van de ingestelde targeting. In feite ziet de gebruiker jouw advertentie alleen omdat hij in zijn vrije tijd even op Facebook, Instagram of LinkedIn kijkt. De gebruiker zit op een totaal ander punt in de customer journey dan wanneer deze in Search een advertentie van je zou tegenkomen. Hier zoekt de gebruiker immers bewust op. Kan je dan geen conversies behalen vanuit Social Media? Natuurlijk wel! Maar adverteer op een slimme manier. Werk met duidelijke doelgroepen en pas de boodschap aan op het moment in de customer journey. Iemand die nog nooit op jouw website is geweest, wil je wellicht anders aanspreken dan iemand die vorige week nog jouw product in zijn/haar winkelwagen heeft gegooid maar nog niet heeft afgerekend.

Meten = Weten

Meten is een van de belangrijkste onderdelen wanneer je je bezig houdt met online advertising. Zorg er daarom voor dat alles op een juiste manier gemeten kan worden! Waarschijnlijk heb je al doelen ingesteld in Google Analytics, maar je wilt natuurlijk ook dat je de juiste bron ziet van een behaald doel. Maak dus gebruik van een Facebook Pixel op je website en maak gebruik van UTM tags, je ziet dan of je Social Media campagne het beoogde doel ook daadwerkelijk haalt!

Interpreteer conversies in Facebook Business Manager op een juiste manier

Het kan voorkomen dat er in Facebook Business Manager 10 conversies worden gemeten en in Google Analytics slechts 5. Meet je de conversies dan wellicht op een verkeerde manier? Nee! Facebook meet conversies op basis van ‘is de gebruiker in aanraking geweest met een advertentie voordat deze via welk kanaal dan ook geconverteerd is’. In Google Analytics wordt een conversie gemeten op basis van een laatste niet-directe klik. Houd er dus rekening mee dat je te maken hebt met verschillende attributiemodellen.

Maak gebruik van de doelgroep mogelijkheden!

Wanneer je adverteert op Social Media zijn er veel manieren waarop je de doelgroep kan targeten. Maak hier dan ook gebruik van! Denk hierbij aan het gebruik van custom audiences. Dit is bijvoorbeeld een (ex) klantenlijst die je upload en je doelgroep hierop getarget word! Daarnaast kun je ook targeten op lookalike audiences. Hierbij wordt er gekeken naar welke gemeenschappelijke interesses je klanten hebben. Gebruikers die dezelfde interesses of profieleigenschappen hebben, worden dan getarget omdat er een verhoogde kans is dat zij geïnteresseerd in jouw product of dienst zijn. Daarnaast is het vanzelfsprekend ook mogelijk om te targeten op aangepaste audiences. Dit is bijvoorbeeld een remarketing doelgroep!

Gebruik de juiste strategie voor het juiste kanaal

Met Social Media Advertising zijn er oneindig veel mogelijkheden om jouw doelgroep op een gerichte manier te bereiken. Houd wel in je achterhoofd dat er een andere strategie gewenst is dan wanneer je adverteert in Search kanalen. Jouw doelgroep bevindt zich namelijk op een ander punt in de customer journey. Pas je boodschap aan, maak gebruik van de uitgebreide mogelijkheden en zorg dat je de effecten van je campagne goed meet!

Hulp nodig?

Heb je hulp of advies nodig over je Social Media campagne? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op. We leggen je graag uit hoe je Social Media Advertising op een goede manier aanpakt!

Nick Heurter Online Marketeer

Gelezen

234 keer

Deel

Laat een reactie achter