4 tips voor de beste advertentieteksten van PPC-expert Mark Irvine

Auteur Ender Ozcam

23 en 24 oktober waren we namens OnlineMarketing.nl aanwezig bij het grootste PPC congres ter wereld (PPC Hero Conf). Naast veel inspirerende workshops, hebben we ook een aantal tips gekregen die we toe kunnen passen in de praktijk. In deze blog willen we graag een workshop die we zelf heel interessant vonden, met je delen.

Tekst gaat onder het Facebook bericht verder

https://www.facebook.com/v3.2/plugins/post.php?app_id=&channel=https%3A%2F%2Fstaticxx.facebook.com%2Fx%2Fconnect%2Fxd_arbiter%2F%3Fversion%3D46%23cb%3Df2298de19f551ee%26domain%3Dwww.maatwerkonline.nl%26is_canvas%3Dfalse%26origin%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.maatwerkonline.nl%252Ff15592a28b6bcb6%26relation%3Dparent.parent&container_width=978&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fonlinemarketingnl%2Fposts%2F519896421676595&locale=en_GB&sdk=joey&width=750

Evolved Tekst Ads

De workshop ‘Evolved Text Ads’ werd gegeven door Mark Irvine. Dit is een PPC-expert met jarenlange ervaring. Daarnaast staat hij op de 5e plek als meest invloedrijke PPC-expert wereldwijd van 2017. Genoeg redenen dus om deze workshop te bezoeken en te luisteren naar de kennis die hij met ons wil delen. De keuze is dan ook zeer geslaagd, Mark Irvine heeft een interessante workshop gegeven die we ons nog lang zullen herinneren. In deze blog lees je een top 4 overzicht van de tips die hij heeft meegegeven tijdens de workshop.

Tip 1: Meerdere advertenties verhogen het CTR

Wanneer je een Google Adwords campagne opzet, is het aan te raden om meerdere advertenties te maken voor een zoekwoord. Naast het voordeel dat je kan testen welke advertenties werken en welke niet, levert het ook een hoger CTR op. Mark Irvine heeft een uitgebreid onderzoek gedaan met indrukwekkende resultaten:

Adwords uitbesteden

Zoals te zien in bovenstaande afbeelding heeft een advertentiegroep met meer dan 4 advertenties, een aanzienlijk hoger CTR dan advertentiegroepen met minder dan 4 advertenties. Dit is een onderzoek wat op genoeg data is gebaseerd. Mark Irvine baseert dit onderzoek namelijk op ruim 11000 actieve Adwords accounts die adverteren in het zoeknetwerk van Google. Hoe dit komt? Heel simpel: Google wil de gebruikerservaring van haar gebruikers zo goed mogelijk maken. Door meerdere advertenties te maken krijgt Google (aan de hand van voldoende data) genoeg informatie over welke advertentie(s) de meeste klikken opleveren. Hier zal Google in veel gevallen de voorkeur aan geven. Maak dus altijd meerdere advertenties voor een zoekwoord/advertentiegroep!

Tip 2: Focus je op de landingspagina en de advertentie, niet op zoekwoordrelevantie

Als je werkzaam bent in de SEO-branche zal je vaak te horen krijgen dat je content niet voor zoekmachines moet worden geschreven, maar voor de lezer. Dit geldt ook voor advertenties in het zoeknetwerk van Google en Bing. In de onderstaande afbeelding is duidelijk te zien wat de impact is van de verschillende componenten van de kwaliteitsscore:

PPC

De focus moet dus niet liggen op het wel of niet terugkomen van het zoekwoord in de advertentie. Veel belangrijker is dat de advertentie wordt geschreven voor het publiek dat zoekt op deze term. Ditzelfde geldt voor de landingspagina. Zorg ervoor dat hier daadwerkelijk wordt getoond waar de ‘zoeker’ naar op zoek is. Dit zal de ervaring op de bestemmingspagina verbeteren, iets wat een hogere kwaliteitsscore oplevert.

Tip 3: Wij, jij, hij en haar

Schrijf je advertenties voor je publiek en niet voor de zoekmachine. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. De tip die Mark Irvine hier heeft gegeven tijdens de workshop is om bepaalde woorden in je advertenties te gebruiken. De kern van het verhaal: maak het persoonlijk. De top 3 woorden om te gebruiken in je advertenties die zorgen voor een hoog CTR zijn:

  1. Hem/Haar
  2. Jij
  3. Wij

Wanneer je gebruikt maakt van het woord ‘wij/we’ verkoop je in een advertentie je belofte en niet het zoekwoord. Voorbeeld: ‘Stofzuiger kopen? Bestel nu in de webshop!’ In eerste instantie lijkt dit een redelijke advertentietekst. Het CTR is erg laag, slechts 0,25%. Een andere variant met de volgende advertentietekst: ‘Stofzuiger nodig? We regelen het voor je’ doet het veel beter. Het CTR steeg naar ruim 4%! Vertel daarom aan je publiek wat je voor ze kunt betekenen en niet wat je zoekwoorden zijn. Een ander belangrijk woord is je/jij. Door dit woord te gebruiken spreek je jouw publiek direct aan. Hierdoor voelt het publiek zich veel directer aangesproken en zal het volgens de onderzoeken van Mark Irvine veel eerder geneigd zijn om op je advertentie te klikken. De nummer één uit Mark Irvine zijn onderzoek is het woord hem/haar. Deze is misschien moeilijk toepasbaar, maar zeker de moeite waard. Het voorbeeld dat Mark Irvine gebruikt is een advertentie voor een bedrijf dat Valentijnscadeaus verkoopt. De eerste advertentie was oppervlakkig en voor iedereen toepasbaar: ‘Speciale Valentijnscadeaus – 100% smilegarantie’. Dit leverde een CTR van 7,31% op en een conversiepercentage van 1,82%. Maar waar is de ‘zoeker’ nu eigenlijk echt naar op zoek? Naar een cadeau voor hem/haar. De boodschap van Mark Irvine: spreek hier degene die je advertenties zien dan ook op aan, met als gevolg dit resultaat:

Tip 4: Maak advertenties mobielvriendelijk en maak gebruik van de IF functie

Zoals bij veel marketeers en webshopeigenaren bekend stijgt het aantal zoekopdrachten op mobiele apparaten. Al enige tijd wordt er meer gezocht via een mobiele telefoon dan via een desktop. Maak daarom al je advertenties mobielvriendelijk. Makkelijk gezegd, maar hoe doen we dit in de praktijk? Een mobiele gebruiker kan namelijk naar iets anders op zoek zijn dan iemand die zoekt via een desktop. Sinds kort is daar een handige oplossing voor: de IF functie.

De IF functie is een bepaalde logica die ervoor zorgt dat wanneer er bijvoorbeeld op een mobiel apparaat wordt gezocht, er een bepaalde advertentietekst naar voren komt. Wanneer je dit toepast en je advertentietekst upload, kan dit er als volgt uit zien: OnlineMarketing.nl – {IF(device=mobile, Bel ons en bespreek de mogelijkheden} We helpen u graag verder). Deze advertentie toont de tekst: ‘Bel ons en bespreek de mogelijkheden’ wanneer iemand op een mobiel deze advertentie ziet. Wordt deze advertentie getoond op een desktop? Dan wordt de tekst: ‘We helpen u graag verder’ getoond. Door gebruik te maken van de IF functie is het erg eenvoudig om te schakelen in advertenties tussen mobiele en desktop advertenties. Hierdoor zijn je advertenties wederom meer gericht op je publiek, iets wat het CTR ten goede komt.

Meer weten?

Wilt je nog meer tips voor een succesvolle Google Adwords Campagne? Neem dan contact met me op. Ik laat je graag zien wat alle mogelijkheden zijn op het gebied van online adverteren!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL