10 punten om je homepagina te verbeteren

- Mark Heij - 2 augustus 2021

In dit artikel

Iedere website heeft een homepagina en deze zal, in veel gevallen, ook door elke bezoeker op je website gezien worden. Deze pagina is dan ook cruciaal om bezoekers te laten converteren, maar hoe doe je dat? In deze blog komen 10 simpele punten langs die jij kan gebruiken om je homepagina optimaal in te stellen.

Let op de vouwlijn

De vouwlijn? Ik dacht dat ik een blog over conversie aan het lezen was, niet over origami! Binnen online marketing gebruiken we de term ‘vouwlijn’ om aan te geven wat een bezoeker op je website ziet zonder naar beneden te scrollen. Alles wat onder de ‘vouwlijn’ staat is niet zichtbaar, alles daarboven wel. Houd hier dan ook rekening mee en zorg dat je Call-to-Action en waardepropositie (hier komen we zo nog op terug 😉) boven de vouwlijn zichtbaar is.

Focus op je call-to-action (CTA)

Je homepagina is een middel om bezoekers naar een andere pagina te sturen waar ze converteren. Bij een conversie kan je denken aan een product kopen of contact opnemen. Een call-to-action is in veel gevallen een knop die je bezoeker doorstuurt naar een pagina waar ze converteren. De tip die wij hebben is om op de homepagina een CTA te plaatsen die de bezoeker doorstuurt naar een pagina die uiteindelijk conversie oplevert. Bij voorkeur is deze CTA ook nog eens boven de vouwlijn gepositioneerd.

Laat zien dat je uniek bent

Misschien ben je een van de weinigen die een monopolie heeft van iets dat iedereen in de wereld wil hebben, maar die kans is zeer klein. Daarom is het belangrijk dat bezoekers op je website direct zien wat jou uniek maakt en waarom bezoekers nou bij jou moeten converteren. Voor het product dat je maakt zijn er altijd concurrenten die ook hun eigen unieke waardepropositie hebben. Om bezoekers te overtuigen laat je dus altijd terugkomen wat jou uniek maakt.

Coolblue gebruikt een banner aan de bovenkant van elke pagina waar in staat dat ze altijd gratis verzendkosten hebben en je gratis je spullen kan ruilen. Zo ziet de bezoeker direct hun unieke waardepropositie.

Wat vinden anderen van je product of dienst?

Bezoekers vinden het belangrijk dat je product of dienst betrouwbaar overkomt. De beste manier om dat vertrouwen te geven is door testimonials of recensies op je website terug te laten komen. Hoe doe je dit?

  • Testimonials van klanten, dit kan door een trust-tool als Trustoo en Klantenvertellen te gebruiken. Of aan bezoekers zelf te vragen of ze een testimonial willen schrijven.
  • Heb je een product? Laat dan reviews van je product op de product detail pagina terugkomen.

Verminder afleiding

Zoals we al eerder concluderen is je homepagina een tool om de bezoeker te laten converteren. Alles op de homepagina moet dus voor conversie ingesteld zijn. Zorg er dus voor dat er geen onderdelen zichtbaar zijn die de bezoeker kunnen afleiden.

Zorg dat je teksten aanspreken

Veel werkvelden gebruiken jargon die voor de meeste bezoekers niet of nauwelijks te begrijpen is. Om je website voor zoveel mogelijk bezoekers relevant te maken is het belangrijk om woorden te gebruiken die makkelijk te begrijpen zijn. Zit je nou in een hele specifieke markt of kan je niet om jargonwoorden heen? Dan raden we aan om bij de jargonwoorden deze uit te leggen.

Maak je menu logisch

Als kind heb je geleerd om van links naar rechts te lezen, als je gaat oversteken kijk je ook eerst links en daarna pas rechts. Het is je hele leven al ingeprent om dingen die links te staan als belangrijk te zien. Zo werkt het ook bij websites. In je menustructuur kan je deze kennis goed toepassen. Hier hebben we de volgende tips voor:

  • Kijk naar het zoekvolume op je website, wat is de belangrijkste pagina? Zet deze (of de bovenliggende categorie) dan het meest links in je zoekbalk.
  • Waar wil je bezoekers naar sturen? Zet deze categorieën dan ook direct links.
  • Geen enkele bezoeker is benieuwd naar je bedrijfsgeschiedenis of hoe jullie als team werken, ook al is dit natuurlijk vast heel mooi! Probeer dit dan zo rechts mogelijk te positioneren.
  • ‘Home’ is een categorie die altijd bereikbaar is via het bedrijfslogo. ‘Home’ hoeft dus niet zichtbaar te zijn in je menustructuur.

Gebruik de kracht van herhaling. Gebruik de kracht van herhaling.

‘Echt Hema’, ‘dat is het lekkere van Albert Heijn’ en het liedje van de Unox worst. We kennen deze oorwurmen allemaal. De reden dat deze zo vaak inonze hersenen blijven zitten heeft met de kracht van herhaling te maken. Als je iets vaker hoort ga je het onthouden en dus ook herinneren.

Op je homepagina kan je op dezelfde manier gebruik maken van deze truc. Door bepaalde belangrijke punten van je product of je propositie te blijven herhalen gaan mensen deze herinneren. Zet bijvoorbeeld ook eens onderaan de belangrijke voordelen van je product neer, of herhaal de knop naar de contactpagina onderaan.

Maak je homepagina voor mensen

Natuurlijk vinden we het heel belangrijk dat je goed gevonden wordt op zoekmachines. Let er wel hierbij wel op dat je website niet gemaakt wordt voor Google maar voor de bezoekers zelf. Een robot gaat niet je contactformulier invullen, een bezoeker wel. Daarom is het goed om kritisch naar je homepagina te kijken. Zitten er teksten tussen die eigenlijk niks toevoegen voor een bezoeker? Een voorbeeld hiervan zijn hele lange lappen tekst zonder opmaak die onleesbaar zijn. Deze teksten zitten vaak volledig vol met zoekwoorden en teksten die je hoger brengen op Google en Bing.

De tip is dus: Maak zeker gebruik van zoekwoorden in je homepagina, maar verwerk ze op een mooie en voor de bezoeker bruikbare manier.

En tenslotte: Onthoud dat je homepagina nooit perfect is

Al de tips die je hierboven leest kunnen wellicht niet tot een verbetering van de conversie op je website leiden. Om echt te weten of het de conversie verhoogt is het belangrijk om dit altijd te testen. Testen kan je doen door Google Optimize te gebruiken. Liever een plan waarbij je totaal ontzorgd wordt en je conversie gaat stijgen? Stuur onze CRO-specialisten eens een berichtje of laat je contactgegevens achter op onze website!

 

 

 

 

 

Mark Heij Projectmanager & CRO Specialist

Gelezen

49 keer

Deel

10 punten om je homepagina te verbeteren


- 2 augustus 2021
Gelezen 49 keer
Mark Heij Projectmanager & CRO Specialist

Continuous heatmaps: meer data, minder instellen


- 8 april 2021
Gelezen 157 keer
Mark Heij Projectmanager & CRO Specialist

Hoe en waarom je on-site klantfeedback moet gaan verzamelen


- 24 november 2020 - Laatste update op 15 oktober 2021
Gelezen 491 keer
Ender Ozcam Teamlead SEA