Google AdWords Tips

Auteur Lars Maat

Adverteren in Google is een lucratieve business voor Google: alleen al in het 2e kwartaal van 2015 werd er een omzet van meer dan 16 miljoen dollar verdiend aan advertentie inkomsten. Tijd om deze Google advertentie-business ook voor jou lucratief te maken. Bijvoorbeeld met deze praktische Google AdWords tips.

Let op: dit is een prima aanvulling op de 7 eerdere Google AdWords Tips.

Google AdWords tips: 1 – Neem niet te snel beslissingen

Een veelgemaakte fout van ondernemers die zelf hun AdWords campagne bijhouden, is dat men te snel beslissingen neemt. Een Adwords campagne moet (afhankelijk van het budget en het zoekvolume) een tijdje draaien voordat je goede en onderbouwde beslissingen kunt nemen. Je kunt een advertentie met een CTR van 1% niet al afkraken als slechte advertentie als er pas 50 vertoningen zijn geweest. Neem je tijd en heb geduld. Pas bij veel data, is het mogelijk om de juiste beslissingen te nemen.

Google AdWords tips: 2 – Waar is je eigen advertentie toch?

Nog een klassieke fout: ondernemers die iedere dag een aantal keer in Google gaan zoeken of ze hun advertentie zien. Niet alleen is dat niet goed voor je campagne (aangezien je zelf niet klikt op je advertentie heb je dus wel vertoningen maar geen klikken in de ogen van Google), maar het geeft ook geen vertrouwd beeld. Baseer je volledig op de statistieken die je ziet in AdWords en/of Analytics. Op basis daarvan zie je de complete (gemiddelde) cijfers. Op basis daarvan beslissingen nemen is beter dan op basis van je gevoel.

Google AdWords tips: 3 – En als je dan toch je eigen advertentie wilt zien..

Ga dan in je AdWords account naar ‘hulpprogramma’s’ en klik dan op ‘Advertentievoorbeeld en -diagnose’. Hier is het mogelijk om te kijken hoe je advertentie het doet. En stel dat je advertentie het niet doet, dan zie je hier gelijk waarom niet.

Google AdWords advertentievoorbeeld en -diagnos

Google AdWords tips: 4 – Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Stel, je hebt alles zo ingesteld dat je in beeld wilt komen als mensen zoeken op ‘restaurant in Alkmaar’. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je ook in beeld komt als iemand zoekt op ‘Slechtste restaurant in Alkmaar’. En dat moet je niet willen! Daarom is het altijd belangrijk om uitsluitingszoekwoorden in te stellen. Dit zijn woorden die ervoor zorgen dat je juist niet naar voren komt als iemand ergens op zoekt. Ga in je campagne naar het tabblad ‘zoekwoorden’ en je ziet gelijk 3 tabbladen daaronder:

  1. Jouw ingestelde zoekwoorden
  2. Al ingestelde uitsluitingszoekwoorden
  3. De zoektermen waar je daadwerkelijk op vertoond bent
uitsluitingszoekwoorden in Adwords toevoegen

Ga naar het tabblad met de zoektermen en kijk of hier dingen bij zitten waar je niet op vertoond wilt worden. Vink deze aan en selecteer daarna ‘toevoegen als uitsluitingszoekwoord’.

Google AdWords tips: 5 – Weet welke locaties wel/niet werken

Door bij je locatietargetting specifieke plaatsen of provincies te targetten, is het mogelijk om de cijfers van die plaatsen/provincies apart te bekijken. Stel dat je dus in heel Nederland zichtbaar wilt zijn, dan is het slim om iedere provincie apart in te stellen als locatietargetting. Want dan zie je in 1 oogopslag de statistieken per provincie. Zo zie je hieronder bijvoorbeeld dat de kosten per conversie in Groningen fors hoger zijn dan bijvoorbeeld in Flevoland. Op basis hiervan zou je kunnen kijken wat je daaraan kunt doen.

Locatie instellingen Google AdWords

Google AdWords tips: 6 – Zorg voor meerdere advertenties per advertentiegroep

Als je 1 advertentie per advertentiegroep aan hebt staan, heb je geen idee of die advertentie het maximale er uit haalt voor je. Door meerdere advertenties in te stellen, is het mogelijk om verschillen in CTR en conversie te meten. De advertenties die het beste werken laat je uiteraard staan. Helaas zien we nog (te) vaak dat een advertentiegroep maar 1 of 2 advertenties bevatten.

Google AdWords tips: 7 – Hoofdlettergebruik in advertenties

Wellicht een rare tip, maar onze ervaring is dat het werkt: laat ieder woord in je advertentie starten met een hoofdletter. Woorden als de, in, op, etc, mag je vergeten. Maar de langere woorden wel. Onze ervaring is dat deze advertenties een hogere CTR halen dan advertenties waar dit niet zo is ingesteld. Maar let op: niet klakkeloos overnemen. Zelf testen!

Google AdWords tips: 8 – Gebruik de zichtbare URL op de goede manier

Wist je dat je met de zichtbare URL een beetje kan spelen? Want dit hoeft geen daadwerkelijk bestaande pagina te zijn. Hier moet je heel slim mee om gaan. Wat je hier invult telt bijvoorbeeld mee in de kwaliteitsscore maar kan een zoeker ook doen laten beslissen om wel/niet te klikken op je advertentie.

Adwords advertentie: zichtbare URL gebruiken

In bovenstaand voorbeeld laat ik een advertentie van Maatwerk Online zien. We willen in beeld komen als iemand zoekt op ‘AdWords hulp’. Je ziet dat de zichtbare URL is: www.maatwerk-online.nl/AdWords-hulp. Ik ga je alvast verklappen: deze pagina bestaat helemaal niet! Maar door het zoekwoord terug te laten komen in de zichtbare URL, zal deze advertentie voor de zoeker worden gemarkeerd als potentieel nuttig. En daardoor is de kans dat men klikt op de advertentie groter.

Google AdWords tips: 9 – Is je landingspagina wel optimaal?

Zorg dat je landingspagina altijd goed aansluit bij wat de persoon zoekt. Het is zonde om geld uit te geven om bezoekers naar je website te trekken als de pagina waar men op komt niet optimaal is ingericht.

Google AdWords tips: 10 – Ook binnen Google Shopping zijn er zoekwoorden

Veel ondernemers die een webshop hebben en daardoor gebruik maken van Google Shopping, zijn niet op de hoogte van het feit dat je precies kunt inzien op welke zoektermen je in beeld bent gekomen met je Shopping advertenties. Ook hier kun je bij het tabblad ‘zoekwoorden’ de exacte zoektermen achterhalen. Kijk of er veel zoekwoorden tussen zitten waar de kosten hoger zijn dan de omzet. Die zou je dan eventueel kunnen uitsluiten. Zie je veel zoektermen staan die je niet kunt plaatsen? Dan zijn waarschijnlijk je beschrijvingen in je Shopping feed niet optimaal.

Google AdWords tips: 11 – Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden binnen het display netwerk

Adverteer je naast het zoeknetwerk (mensen die actief op zoek zijn) ook in het display netwerk? Dan wil je ook daar je uitsluitingen in orde hebben. Want laten we eerlijk zijn, dit soort situaties wil je toch voorkomen als adverteerder?

Adwords display advertentie foutje

Was jij al op de hoogte van deze 11 Google AdWords tips? Zo ja, kende je deze 7 Google AdWords tips ook al? Wil je op de hoogte blijven van de blogs van Maatwerk Online? Geef je dan op voor de nieuwsbrief (1x per maand).

We zouden het op prijs stellen als je dit artikel deelt met je netwerk.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL