Ook in 2020 een succesvolle Black Friday met deze tips!

- Jens van Overbeek - 12 november 2020
black-friday-tips-online-marketing

In dit artikel

Het jaar 2020 was er tot dusver eentje die we niet snel zullen vergeten, maar aan alles komt een einde en zo ligt ook nu december alweer in de nabije toekomst. Inclusief Black Friday, waar je natuurlijk net als ieder ander jaar het maximale uit wilt halen. Maar wat kun je daarvan verwachten nu alles anders is dan we gewend waren? Geeft men in deze onzekere tijden nog wel zoveel geld uit op Black Friday? Wij helpen je graag om ook dit jaar weer een succes van Black Friday te maken aan de hand van een aantal praktische tips.  

Waar je in ieder geval rekening mee moet houden 

Naast de praktische tips die we je graag willen geven zijn er ook twee belangrijke punten om te onthouden. Deze zijn relevant voor je Black Friday strategie, dus verlies ze niet uit het oog!

  • Mensen kopen juist nu liever online

Of men nu minder uit gaat geven of niet, het is gedurende de Corona-lockdown duidelijk geworden dat men nu juist méér online gaat kopen. Dit heeft tot gevolg dat de inkomsten van onder anderen online retailers er juist op vooruit zijn gegaan.  

  • Koopt men offline, dan doen zij eerst online research

Zelfs wanneer de aankoop offline plaatsvindt, is de keuze eigenlijk online al gemaakt. Veel consumenten doen namelijk eerst online hun research, voordat zij een product offline aanschaffen. Ben je dus zowel fysiek als digitaal te vinden? Zorg dan dat de informatie die jouw doelgroep zoekt beschikbaar is!

Wanneer je moet beginnen met adverteren 

Een belangrijke vraag voor veel ondernemers; ‘wanneer moet ik nou beginnen met adverteren voor Black Friday?’ Een logische vraag natuurlijk.

Wanneer we kijken naar Google Trends zien we eind september al significantie stijgingen in het zoekvolume met betrekking tot Black Friday, dus dat is een mooi uitgangspunt. Daarnaast geeft Google aan dat, volgens hun onderzoek, het merendeel dit jaar eerder inkopen zal doen vanwege de pandemie.

Wat ons betreft wil je dus eigenlijk al in oktober, maar zeker begin november, beginnen met adverteren en inspelen op Black Friday. En hoe je dat dan precies doet? Daar gaan we nu op in! 

Help de consument

Het is in ieder geval een goed idee om de consument, en met name die uit jouw doelgroep, een handje te helpen. Probeer vanuit hen te denken; wat hebben ze nodig? Waar zijn zij naar op zoek? Gemakkelijke voorbeelden hiervan zijn;  

  • Inhaken met je content

Rond Black Friday gaan veel mensen op zoek naar de cadeautjes die zij zelf willen hebben, maar ook die zij aan anderen willen geven. Bekende zoekintenties zijn onder anderen de lijstjes met geschikte cadeautjes voor zus, zwager, oma of tante. Zo help je jouw doelgroep een handje en weten zij dat ze met hun vragen bij jou terecht kunnen.

Cadeautjes voor anderen uitzoeken is altijd lastig, maar met jouw hulp valt het dit jaar eindelijk eens mee! 

  • Opties voor verlanglijstjes

Een goed gewaardeerde functie binnen webshops is die van het verlanglijstje. Deze heeft namelijk twee verschillende voordelen. Ten eerste helpt het om overzicht te bewaren voor de consument zelf; zo weet diegene welke dingen hij of zij graag cadeau zou krijgen en worden die niet snel vergeten.

Daarnaast helpt het ook om bij anderen aan te geven welke cadeautjes goed in de smaak zouden vallen.   

Denk om je lokale vindbaarheid 

Vanwege de pandemie wordt er veel online gekocht. Toch zullen er ook altijd mensen op pad gaan voor de perfecte cadeaus. De verwachting is dat binnen deze groep een groter aantal dan gewoonlijk naar lokale winkels zal gaan. Heb je een fysieke locatie? Speel hier dan op in door te zorgen dat jouw Google Mijn Bedrijf-informatie up-to-date is. Hierin kun je een boel belangrijke info kwijt. Denk bijvoorbeeld aan je openingstijden en je veiligheidsmaatregelen in het kader van Corona. 

Daarnaast kun je ook local campaigns gebruiken om nog meer bezoekers naar je winkel te trekken. In het afgelopen jaar zijn zoekopdrachten voor ‘beschikbaar bij mij in de buurt’ met meer dan 100% toegenomen, dus je mag er op rekenen dat dit zijn vruchten af zal werpen rond Black Friday!  

Acties en kortingen luid en duidelijk in je advertenties terug laten komen 

Eén op de drie Black Friday aankopen wordt gedaan naar aanleiding van een advertentie waarin de actie werd gecommuniceerd. Ga maar na, je ziet gewoonlijk al veel advertenties, maar vergeleken met de Black Friday periode stelt dat aantal eigenlijk niet zo heel veel voor. Zorg dus dat jouw acties en kortingen, mits je daarvoor kiest, duidelijk in al je advertentie copy terug te zien is.    

Je Google Shopping feed aanpassen 

Maak je gebruik van de Google Shopping feed? Pas deze dan aan voor Black Friday! Zet bijvoorbeeld blackfriday in je titels. Op deze manier wordt deze in één klap superrelevant, wat jou natuurlijk extra verkeer op gaat leveren.  

Maak gebruik van Countdown ads 

Een vertrouwde techniek binnen marketing is het principe van schaarste. Heeft men het idee dat jouw product bijvoorbeeld bijna op is, dan zullen zij dit eerder aanschaffen.

Een goede manier om hierop in te spelen is het gebruik maken van een zogeheten Countdown ad. Middels een widget kun je namelijk een timer aan je Google advertentie toevoegen, die aftelt en dus aangeeft hoe lang de korting nog geldt of het product nog beschikbaar blijft 

Overtuig je winkelmandverlaters alsnog 

Mensen die producten in hun winkelmandje hebben gestopt zijn super dicht bij een aankoop, maar toch worden veel van die winkelmandjes toch nog weggeklikt. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, maar vaak is er nog een goede kans om deze bezoekers alsnog een aankoop te laten doen.

Heb je hun e-mailadres, zorg dan voor een zogeheten Abandoned Cart E-mail. Met e-mailmarketingsoftware kun je geautomatiseerd een mail laten sturen naar personen die producten in hun winkelmandje hebben gestopt, maar deze niet hebben afgerekend.  

Heb je hun mailadres niet? Probeer het dan met een remarketing display campagne, waarbij je display advertenties met de producten uit het winkelmandje laat zien aan de personen die deze niet hebben aangeschaft! 

Denk ook voor Black Friday aan de lange termijn! 

Je bent nog niet te laat om te beginnen met SEO voor Black Friday, je bent namelijk precies op tijd voor de editie van volgend jaar! Een tikkeltje flauw, maar wel hoe de vork in de steel zit.

Ondanks dat je dit jaar niet meer de vruchten van SEO kunt plukken op Black Friday, is het namelijk wel sterk aan te raden om alvast na te denken over volgend jaar. Je bent nu immers toch al met Black Friday bezig!

Met de volgende 3 stappen zorg je dat je volgend jaar niet meer te laat bent:   

  • Maak een vaste Black Friday pagina aan 

Het duurt een tijdje voordat je goede posities in de organische zoekresultaten van Google krijgt voor een bepaalde pagina, dus je kunt de Black Friday pagina niet pas op het laatste moment aanmaken. Zet deze het hele jaar door online.

Rond Black Friday laat je daar de specifieke content voor zien, daarna laat je bijvoorbeeld alleen nog een inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief zien.  

  • Doe 3 à 4 maanden van tevoren aan linkbuilding 

Om je pagina rond Black Friday extra goed vindbaar te maken, is het aan te raden om ruim van tevoren in linkbuilding te investeren. Begin hier 3 à 4 maanden van tevoren mee, zodat je goede posities hebt op het moment dat dat telt!

Je kunt je daarnaast op zogeheten verzamelsites aanmelden voor extra vindbaarheid en linkjes. Denk aan https://www.supersales.nl/acties/black-fridayhttps://www.blackfridaynederland.nl/  en https://mijnblackfriday.nl/. 

  • Maak de landingspagina ook intern goed bereikbaar 

Zorg dat de Black Friday pagina ook vanuit de website zelf goed vindbaar is. Dit kan met een intern linkje, bijvoorbeeld vanaf de homepagina.  

  • Vul een remarketing lijst voor volgend jaar 

Het is bovendien nog handig om een remarketing audience te vullen met alle personen die een Black Friday aankoop bij je hebben gedaan. Hen kun je dan volgend jaar weer een bericht sturen met jouw nieuwe acties, of targeten met je nieuwe advertenties! 

Aan de slag 

Met de bovenstaande handleiding ben jij goed voorbereid op Black Friday. Wil je bij de uitvoering hiervan graag wat hulp, heb je nog vragen, of wil je graag een uitgebreide Black Friday strategie opzetten? Bij Maatwerk Online helpen onze SEO-, SEA– en Social specialisten je graag. Laat dit dus aan ons weten, dan kijken we samen hoe we een knallend succes van Black Friday voor je gaan creëren.  

Jens van Overbeek Content Specialist

Gelezen

52 keer

Deel

Laat een reactie achter

Hoe en waarom je on-site klantfeedback moet gaan verzamelen


- 24 november 2020
Gelezen 93 keer
Robert de Kok SEA en CRO specialist
Clickmap Maatwerk Online

Hotjar Heatmaps: hoe en waarom je het moet gebruiken!


- 12 november 2020 - Laatste update op 24 november 2020
Gelezen 91 keer
Robert de Kok SEA en CRO specialist
black-friday-tips-online-marketing

Ook in 2020 een succesvolle Black Friday met deze tips!


- 12 november 2020
Gelezen 52 keer
Jens van Overbeek Content Specialist