Amazon marketing

Onze Duitse oosterburen kunnen al niet meer zonder Amazon. Ruim de helft van alle zoekopdrachten start namelijk op het platform. Sinds Amazon live is in Nederland kunnen ook Nederlandse online retailers niet meer om het platform heen. Amazon inclusief Amazon marketing komt eraan en wordt naar verwachting een belangrijk onderdeel van de Nederlandse e-commerce markt. Als Amazon Specialist zijn wij er helemaal klaar voor en vertellen je hier graag meer over.

Wat betekent de komst van Amazon in Nederland voor online retailers?

Dit betekent dat je jouw producten op Amazon.nl kunt aanbieden en tevens dat je deze extra aan kunt prijzen middels advertising campagnes op het platform van Amazon zelf! Maatwerk Online heeft twee Amazon Specialisten die beschikken over het Amazon Advertising Certificaat en kan jou op die manier goed van dienst zijn met betrekking tot Amazon Nederland. Want, welke manier van verkopen past bij jouw doelstellingen en strategie? Hoe kun je effectief adverteren op Amazon en hoe kun je in het platform aan je naamsbekendheid werken?

Jouw producten verkopen op Amazon – Amazon Specialist

Wellicht ken je dit principe al van Bol.com. Amazon draait namelijk op het principe dat individuele verkopers hun producten middels het platform aanbieden, waardoor er een ontzettend ruim aanbod van vrijwel ieder denkbaar product ontstaat. Er is echter een belangrijk verschil, want Amazon biedt twee verschillende mogelijkheden om je producten aan te bieden. Beide methodes kennen hun eigen voor en nadelen waar we je uiteraard graag meer over vertellen. De mogelijkheden zijn als volgt:

  1. Jouw producten worden vanuit het platform verkocht, maar je regelt zelf zaken zoals verzending en retournering.
  2. Je geeft het gehele proces uit handen aan Amazon, die jouw voorraad voor je in beheer neemt.

Indien je besluit om producten te verkopen vanuit Amazon zul je, ongeacht welke mogelijkheid je kiest, je productaanbod moeten uploaden. Je zou dit zelf handmatig kunnen doen, maar het is makkelijker om dit zoveel mogelijk te automatiseren. Bij Maatwerk Online maken we je hier graag wegwijs in of nemen we deze zaken desgewenst volledig voor je uit handen. Ook jouw Amazon marketing kan je met een gerust hart aan ons uitbesteden.

Retail ready zijn

Wanneer je productaanbod op Amazon Nederland staat en al het bovenstaande is afgetikt kun je achteroverleunen en wachten tot de winkelende bezoekers van Amazon.nl jouw producten afrekenen, toch? Helaas niet. Om je producten daadwerkelijk tot verkopen te laten leiden is het belangrijk dat je aanbod retail ready is. Daarmee bedoelen we dat er verschillende eisen zijn waar je producten aan moeten voldoen. Hieronder zijn enkele belangrijke aspecten van retail readiness weergegeven. Uiteraard kunnen we je helpen om aan deze eisen te voldoen.

  • ASIN’s, de product ID’s van Amazon, voor ieder product dat je aanbiedt
  • Goedkeuring vanuit Amazon voor bepaalde productcategorieën
  • Voldoende reviews
  • Duidelijke productbeschrijvingen
  • Afbeeldingen van goede kwaliteit

Adverteren op Amazon Nederland

Ben je retail ready, dan ben je er écht klaar voor. Jouw producten worden netjes weergegeven en kunnen door consumenten worden gevonden. Je kunt dit vergelijken met het openen van een nieuwe winkel. Alles ziet er spic en span uit en je bent er klaar voor om het publiek van dienst te zijn. Maar, wat kun je nu nog meer doen om je verkopen en te bevorderen en bezoekers te rekken? Juist, adverteren! Amazon heeft op haar eigen platform een advertentiemodule, waarbinnen je zelf advertenties aan kunt maken. Daarnaast biedt Amazon ook kansen op het gebied van SEO. Dit houdt in dat het mogelijk is om op mooie posities in de organische Google zoekresultaten terecht te komen met jouw productpagina’s op Amazon. De advertenties zijn echter op kortere termijn meteen relevant en worden weergegeven aan bezoekers op het platform op basis van de ingekochte keywords. Er zijn twee verschillende opties met betrekking tot de advertenties:

1. Automatisch gegenereerde advertenties op basis van productinformatie

Deze zijn vergelijkbaar met de advertenties in Google Shopping, waarbij het platform zelf beslist over de vorm en inhoud op basis van de productinformatie op de productpagina.

2. Handmatige campagnes en advertenties

Via deze weg houd je zelf de volledige controle en zijn er bovendien meer mogelijkheden om zaken naar wens aan te passen, waardoor er mooie resultaten behaald kunnen worden.

Jouw Amazon marketing uitbesteden?

Ga je zelf aan de slag met Amazon, wil je het uitbesteden, of ben je op zoek naar een combinatie van deze mogelijkheden? Maatwerk Online staat voor je klaar. Heb je vragen of wil je graag samenwerken, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn namelijk erg enthousiast over de mogelijkheden die Amazon biedt en gaan hier dan ook graag over in gesprek!

Hogeschool IPABO

Een stijging van 145% in het aantal aanmeldingen voor de open dag van Hogeschool IPABO!

DigiBach

Verdubbeling organische bezoekers met de kennisbank van je dromen

Interchange

605% meer conversies tegen lagere kosten binnen een krappe arbeidsmarkt

De Kruiden Baron

Veel meer omzet met strategische e-mailmarketing

RVS Products

Organische groei door herstructurering categorieën

We worden gelukkig van blije klanten en successen. Maar laten we eerlijk zijn: awards winnen is stiekem ook gewoon fijn.

Awards 🏆